De student kan:
-oriënteren en kaartlezen, verschillende soorten kaarten herkennen en kritisch beoordelen, werken met een atlas, de geografische ligging van een plaats bepalen, tijdsverschillen berekenen en kort verklaren, klimaatgegevens ontleden
-een toeristisch-geografische analyse van België maken, steunend op een aantal toeristische statistieken
-natuurverschijnselen tijdens de vakantie (in Europa) onderzoeken en op een creatieve manier presenteren
-elementen van het verkeer verwerken, met nadruk op methoden om deze elementen aan te brengen bij leerlingen
-een aantal begrippen rond welvaart en welzijn (grote wereldproblemen, wereldgezondheid, wereldvoedselvraagstuk, wereldenergievraagstuk) kritisch benaderen
-Europa (kaart en situering, ruimtelijke groei, Europese landschappen en ecosystemen, Europa als economische grootmacht) algemeen-geografisch situeren
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om:
aardrijkskundige vaardigheden duurzaam te ontwikkelen en toe te passen,
natuurverschijnselen die hij mogelijk op een vakantiebestemming aantreft te begrijpen en te verklaren,
sociaal-economische en ecologische aspecten wereldwijd te situeren en te analyseren,
aspecten van verkeersopvoeding te integreren binnen de lessen pav.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwachten van de student een brede achtergrondkennis en interesse. De student is gevoelig voor wat er in de wereld gebeurt. De hoofdlijnen van de actualiteit zijn hem/haar niet onbekend. We vragen van de student een positieve houding t.a.v. het beroepsonderwijs en de BSO-leerlingen.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: atlas
B. Verplichte leermiddelen
Bruning L. e.a. (2001), Zon, zee en sterren: natuurverschijnselen tijdens de vakantie, Stichting Universum en ANWB, 95p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- Andere: Excursie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
40% schriftelijk examen met mondeling gedeelte
60% permanente evaluatie: taken
derde examenperiode: zoals eerste examenperiode
monitoraten