De student leert aan de hand van bedrijfscases het basis marketing concept analyseren en concretiseren. Hij/zij vormt een basis voor het opstellen van een retail plan aan de hand van theorieën, voorbeelden en oefeningen en krijgt feedback van de docent. Hij/zij leert via geijkte onderzoeksmethoden data te selecteren en te verwerken (desk- research, interview en observatie). De student krijgt inzicht in actuele marketing topics gerelateerd aan de sector waarin hij/zij later tewerkgesteld gaat worden (bank- en verzekering, accountantkantoren, logistiek). De volgende onderwerpen worden behandeld: retailmarketing, consumentengedrag, trendanalyse, omgevingsanalyse, positioneren binnen de markt, brandmanagement, optimale marketing mix met onder andere het gericht inrichten van kantoren en winkels.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C02 De rol van analist.
- C03 De rol van adviseur.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
De student krijgt feedback over de bedrijfscases en het retailplan dat hij/zij in groep maakt en presenteert. Ook na de lessen kan de student met zijn vragen bij de docent terecht.