Actuele marketingtopics (2007-2008)

De student leert aan de hand van bedrijfscases het basis marketing concept analyseren en concretiseren. Hij/zij vormt een basis voor het opstellen van een retail plan aan de hand van theorieën, voorbeelden en oefeningen en krijgt feedback van de docent. Hij/zij leert via geijkte onderzoeksmethoden data te selecteren en te verwerken (desk- research, interview en observatie). De student krijgt inzicht in actuele marketing topics gerelateerd aan de sector waarin hij/zij later tewerkgesteld gaat worden (bank- en verzekering, accountantkantoren, logistiek). De volgende onderwerpen worden behandeld: retailmarketing, consumentengedrag, trendanalyse, omgevingsanalyse, positioneren binnen de markt, brandmanagement, optimale marketing mix met onder andere het gericht inrichten van kantoren en winkels.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.
  • C03 De rol van adviseur.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De student krijgt feedback over de bedrijfscases en het retailplan dat hij/zij in groep maakt en presenteert. Ook na de lessen kan de student met zijn vragen bij de docent terecht.
OA:
02256341
Code:
02256341
Vakcoördinator:
Sabine Verrydt
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands