Opvoedkundige wetenschappen (gem.) (2007-2008)

De cursus opvoedkundige wetenschappen gemeenschappelijk deel behandelt de wetgeving aangaande de eigen rechtspositie en deze van de leerlingen, de administratieve taken van een leerkracht; onderwijsdeontologie; onderwijsorganisatie en onderwijsactualiteit.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als organisator heeft de student inzicht in de administratieve verplichtingen van de leerkracht, alsook van het doel ervan. Als innovator en onderzoeker kan de student relevante informatiebronnen met betrekking tot ontwikkelingen over onderwijs en samenleving, waaronder beleidsinitiatieven inzake onderwijs raadplegen. De student kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk. Als lid van een schoolteam kan de student binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven. De student kan zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen. Als partner van externen kan de student vanuit een bepaalde probleemstelling zoekmethoden gebruiken om initiatieven en instanties op te sporen die actief zijn in een betrokken regio en binnen een bepaald domein. Als lid van de onderwijsgemeenschap kan de student dialogeren over het beroep van leraar en de plaats van de leraar in de samenleving.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de pedagogisch-didactische kennis en vaardigheden en de communicatieve en ICT-vaardigheden uit het eerste en het tweede jaar.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursussen docenten - Elementaire didactische werken (boeken, tijdschriften, video's, websites, organisaties, ...) - Eigen nota's van studenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Permanente evaluatie gebeurt aan de hand van de individuele en groepsopdrachten (50%). Het cijfer behaald in tweede examenperiode wordt voor 50% overgedragen naar de derde examenperiode. Tijdens de tweede examenperiode leggen de studenten een mondeling en/of schriftelijk examen af (50%). De studenten worden begeleid door de docent tijdens de lessen en het maken van taken.
OA:
10250240
Code:
10250240
Vakcoördinator:
Ilse Nijsmans
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands