Vakdidactiek Project Algemene Vakken (2007-2008)

-situering van het beroepsonderwijs in de onderwijsstructuur -de visie van verschillende instanties op het BSO en PAV -leerplannen en eindtermen PAV -basisvaardigheden voor een BSO-leerling -principes van het vak PAV

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student -de situatie van de BSO-leerling en het beroepsonderwijs verkennen en onderzoeken -de uitgangspunten, het opzet en de inhoud van de leerplannen Project Algemene Vakken in concrete activiteiten realiseren -de realisatie van de praktijkprincipes in reeds uitgewerkte themamappen en lesvoorbereidingen kritisch afwegen -vormingsdoelen centraal stellen in lessen Als opvoeder kan de student -de situatie van de BSO-leerling en het beroepsonderwijs verkennen en onderzoeken -de specifieke aanpak van een leerkracht in het BSO en deleraar algemene vakken in dit BSO onderkennen -activiteiten ontwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de BSO-leerling Als inhoudelijk expert -beheerst de student zelf de leerinhouden en vaardigheden, die hij met leerlingen moet behandelen -kan hij het vak Project Algemene Vakken situeren in het beroepsonderwijs Als lid van de onderwijsgemeenschap kan de student -het beroepsonderwijs situeren in de bredere onderwijscontext -de aanpak van Project Algemene Vakken verantwoorden vanuit verschillende kenmerken van de beroepsschoolleerling

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • Andere: PAV-opzoekboek

B. Verplichte leermiddelen

Cursus Vakdidactiek PAV. - basisteksten en studiewijzer. Vaes, R., e.a., PAv-opzoekboek. Mechelen, Wolters-Plantyn, 2006.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: lesbesprekingen, tekstanalyse, studiewijzer, ...

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • Andere: groepsopdracht,

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
70 permanente evaluatie 70 taken
30 schriftelijk examen 30 schriftelijk examen
OA:
11268520
Code:
11268520
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands