-situering van het beroepsonderwijs in de onderwijsstructuur
-de visie van verschillende instanties op het BSO en PAV
-leerplannen en eindtermen PAV
-basisvaardigheden voor een BSO-leerling
-principes van het vak PAV
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student
-de situatie van de BSO-leerling en het beroepsonderwijs verkennen en onderzoeken
-de uitgangspunten, het opzet en de inhoud van de leerplannen Project Algemene Vakken in concrete activiteiten realiseren
-de realisatie van de praktijkprincipes in reeds uitgewerkte themamappen en lesvoorbereidingen kritisch afwegen
-vormingsdoelen centraal stellen in lessen
Als opvoeder kan de student
-de situatie van de BSO-leerling en het beroepsonderwijs verkennen en onderzoeken
-de specifieke aanpak van een leerkracht in het BSO en deleraar algemene vakken in dit BSO onderkennen
-activiteiten ontwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de BSO-leerling
Als inhoudelijk expert
-beheerst de student zelf de leerinhouden en vaardigheden, die hij met leerlingen moet behandelen
-kan hij het vak Project Algemene Vakken situeren in het beroepsonderwijs
Als lid van de onderwijsgemeenschap kan de student
-het beroepsonderwijs situeren in de bredere onderwijscontext
-de aanpak van Project Algemene Vakken verantwoorden vanuit verschillende kenmerken van de beroepsschoolleerling
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- Andere: PAV-opzoekboek
B. Verplichte leermiddelen
Cursus Vakdidactiek PAV. - basisteksten en studiewijzer.
Vaes, R., e.a., PAv-opzoekboek. Mechelen, Wolters-Plantyn, 2006.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
- Andere: lesbesprekingen, tekstanalyse, studiewijzer, ...
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
- individuele taak
- Andere: groepsopdracht,
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
70
|
permanente evaluatie
|
70
|
taken
|
|
|
30
|
schriftelijk examen
|
30
|
schriftelijk examen
|