In het opleidingsonderdeel stage verwerft de student handelingsbekwaamheid in:
- het gestructureerd en correct opbouwen van een les
- het hanteren van een goede vraagstelling
- het aanwenden van eenvoudige didactische werkvormen
- het elementair klashouden
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
Toelichting:
De student leert om leer- en ontwikkelingsprocessen van leerlingen te begeleiden, hen te begeleiden in hun opvoedingsproces en tot een vlotte klasorganisatie te komen. De student verwerft daarnaast ook inhoudelijke expertise om zijn vak op een inzichtelijke manier over te brengen. Hij is in staat om te reflecteren op het eigen leerproces. Hij informeert zich en gaat discreet om met gegevens van leerlingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Stagehandleiding 1 BASO
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
In het eerste jaar worden in totaal 4 weken georganiseerd, verspreid over korte stageblokjes van 1 tot 3 opeenvolgende dagen. De student wordt van nabij gevolgd bij het opstellen en uitvoeren van het lesplan. Na elke stage krijgt de student feedback van de mentor en/of docent. In het opleidingsonderdeel zelfsturing leert de student reflecteren op zijn eigen stage-ervaringen
A. Types
B. Omschrijving
De beoordeling is het resultaat van de prestaties gedurende de stageactiviteiten die doorheen het jaar uitgevoerd werden. Voor dit opleidingsonderdeel is het niet mogelijk te herkansen in de tweede zittijd.
Begeleiding door de vakdocent en /of pedagoog bij de stagevoorbereiding. Feedback door vakdocent en/of mentor en/of pedagoog. Begeleiding bij reflectie op stage in het opleidingsonderdeel " Zelfsturing".