- Vakgerichte compententie zingen
De student ontwikkelt zijn zangstem naar het zuiver en stemvast zingen via kleuterliederen en liederen op eigen niveau.
- Vakgerichte compententie spelen
De student leert het notenbeeld van kleuterliedjes vlot en muzikaal reproduceren op een melodisch instrument.
- Vakgerichte compententie creativiteit
De student leert creatief en expressief omgaan met alle aspecten van het muzikale domein. Hij zet de eerste stappen in het liedjes componeren door tekst en melodie aan te passen aan een bepaald thema. Hij leert expressiviteit en creativiteit stimuleren bij kleuters tijdens het zingen, dansen, bespelen van instrumenten, muziek beluisteren, ...
- Vakgerichte compententie luisteren
Het leren luisteren komt voortdurend aan bod, zij het niet prioritair.
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Kritisch reflecteren
- de student kan kritisch kijken naar praktijkvoorbeelden van zingen met kleuters en een eigen mening verwoorden aangaande het belang van de integratie van muziek in het kleuteronderwijs.
Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
- de student ziet in dat de vaardigheden spelen en zingen moeten onderhouden worden om voor denodige kwalitiet te zorgen en steeds kunnen blijven evolueren.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Inhoudelijk expert
- De student ontwikkelt zijn zangstem naar het zuiver en stemvast zingen via kleuterliederen en liederen op eigen niveau.
- De student leert het notenbeeld van kleuterliedjes vlot en muzikaal reproduceren op een melodisch instrument.
- De student leert creatief en expressief omgaan met alle aspecten van het muzikale domein. Hij zet de eerste stappen in het liedjes componeren door tekst en melodie aan te passen aan een bepaald thema. Hij leert expressiviteit en creativiteit stimuleren bij kleuters tijdens het zingen, dansen, bespelen van instrumenten, muziek beluisteren, ...
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- De student moet enig muzikaal gevoel bezitten
- De student moet zich expressief durven uiten in zang, dans, beweging, ...
- Het is handig indien je de student basisgrepen op de sopraanblokfluit onder de knie heeft. Indien hij een ander melodisch instrument bespeelt (dwarsfluit, klarinet, saxofoon, viool, altviool, altblokfluit, hobo, gitaar, piano,...) mag hij dit ook integreren in de stage en/of lessen na overleg met de docent op het screeningsmoment.
- De student wordt vooraf gescreend en het beginniveau wordt vastgelegd. Hij krijgt onmiddelijk feedback en een mogelijke leerpiste wordt uitgestippeld.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Studiemateriaal ontwikkeld door de docent :
- Rymen, K. (2006).
Liedboek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Rymen, K. (2007).
Moduleboek muziek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Website :
http://www.liedboek.be
- Rymen, K. (2007).
Doepakket blokfluit. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Rymen, K. (2007).
Stemvorming. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Rymen, K. (2007).
Zin in muziek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
85
|
Praktisch examen
|
85
|
Praktisch examen
|
|
|
15
|
Permanente evaluatie
|
15
|
Permanente evaluatie
|
Afhankelijk van de beginsituatie van de student wordt er een gedifferiëntieerde leerroute voorgesteld.
De student is vrij alle contacturen, moniotraten en coachingsmomenten te volgen