- Wat zijn Relationele databases
- Hoe worden databases bevraagd: SQL
- Basiscursus SQL: select, join, insert, update, delete
- Database analyse en ontwerp
- MS-Access: aanmaken van tabellen en relaties, invoeren van gegevens
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
Vertrekkende van de eisen van de toekomstige databasegebruikers is men instaat zelfstandig tot een gestructureerde probleemvoorstelling te komen. Dit proces valt onder de noemer systeem ontwikkelling. In de database terminologie noemt men dit een conceptueel schema dat bijvoorbeeld in de vorm van een ER diagram kan weergegeven worden.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
Basiscompetenties:
- Studenten kunnen een gegevensmodel opstellen.
- Studenten kunnen MS-Access gebruiken om dit gegevensmodel in de practijk om te zetten.
- Studenten kunnen via MS-Access gegevens invoeren
- Studenten kunnen eenvoudige SQL commando's opstellen om informatie op te vragen van de relationele database.
Extra competenties:
- Studenten kunnen de verschillende aspecten gezien over alle lessen integreren in 1 toepassing.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Algemene begrippen en handelingen in Microsoft Windows. Kennis van de basisbegrippen en beginselen van imperatieve programmeertalen is een pluspunt.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Eigen powerpoint presentaties en voorbeelden via cursusnota's en aanwezig op elektronisch leerplatform.
C. Aanbevolen leermiddelen
Rick f. van der lans (1999). Het SQL leerboek. Academic Service.
Roger Frans (2002). Access 2003 gevorderden (Jet). Campinia Media.
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- aan de computer
B. Omschrijving
Via e-mail, indien gewenst