Expressie (2007-2008)

In elk van de volgende domeinen werkt de student aan de eigen vaardigheid, krijgt de student oefenstof aangeboden naar de lagere school toe en verwerft de student de specifieke didactiek:
  • Bewegingsexpressie
  • Dramatisch spel
  • Muzisch taalgebruik

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student kan: C1
  • binnen de verschillende muzische domeinen een gepast en aantrekkelijk aanbod /impulsen geven aan de kinderen om tot expressie te komen.
  • de verschillende deelleerplannen kaderen binnen het grotere leerplan "muzische vorming".
C2
  • veilige en aantrekkelijke oefensituaties aanbieden.
  • het zelfbeeld en het individueel welbevinden van de kinderen bevorderen.
  • aandacht besteden aan elementaire sociale vaardigheden.
C3
  • zijn inzicht in de ontwikkeling van expressiviteit bij kinderen toepassen in zinvolle activiteiten.
  • informatiebronnen raadplegen en zinvol gebruiken.
C4
  • een stimulerende, veilige omgeving creëren om expressie te geven.
  • activitieten zinvol plannen.
C5
  • de gegeven activiteiten kritisch bevragen wat betreft inhoud, begeleiding en leereffect.
  • een zinvolle reflectie noteren en verbeteringsacties aangeven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

  • Cursussen van de lectoren.
  • Deelleerplannen muzische vorming: Dramatisch spel, Muzisch taalgebruik, Begingsexpressie

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • oefenpracticum
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • praktische proef
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11260150
Code:
11260150
Vakcoördinator:
Inge Van Gils
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands