De student bestudeert hoe hij via het spelen met materialen en techniek aan de ontwikkeling van een kleuter kan werken op de verschillende ontwikkelingsdomeinen, op een muzisch creatieve en ontwikkelingsgerichte manier. De student werkt eveneens aan zijn eigen technische kennis, vaardigheden en attitudes.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:
Denk en redeneervaardigheid
- De student kan zich verdiepen in een onderwerp van techniek en wetenschap.
Informatie verwerven en verwerken
- De student kan geschikte bronnen raadplegen, zinvolle inhouden selecteren, een goed gestructureerde synthese maken;
- De student kan deze informatie gebruikten voor het uitwerken van een stagethema en schriftelijke voorbereidingen.
Kritisch reflecteren
- De student kan de achtergronden van de module gebruiken om didactisch materiaal te beoordelen
Projectmatig en methodisch handelen in fucntie van creatieve kennisontwikkeling
- De student kan creativiteit aanwenden bij het ontwerpen van materiaal, bij het uitwerken van activiteiten voor kleuters
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
De student kan in groep een activiteit voor kleuters uitwerken.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwachten dat je de principes van het EGKO kan toepassen in de praktijk en dat je de basisprincipes kent van het uitwerken van een thema en van het maken van een schriftelijke voorbereiding van een activiteit.
We verwachten dat je je kan informeren over een thema op eigen niveau en dat je inhouden kan vertalen naar kleuterniveau; dat je kennis en vaardigheden bezit voor het stimuleren van de cognitieve en sensomorische ontwikkeling van kleuters.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- handboek
B. Verplichte leermiddelen
Depondt, L. (2001). [red.]. Handen uit de mouwen. Kleuters & IK - Doeboek 1. Leuven: CEGO.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- Andere: bezoek aan technopolis, ateliers, monitoraten
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
40 %
|
schriftelijk
|
|
|
55 %
|
schriftelijk
|
60 %
|
Permanente evaluatie
|
|
|
45%
|
Permanente evaluatie
|
Er worden monitoraten ingericht, waarbij de student ondersteuning kan vragen bij het uitvoeren van de taken.