De inhoud omvat de volgende onderwerpen :
- ontremmende beeld en mediaopdrachten die spontaneïteit stimuleren
- verbeeldingsoefeningen
- basistechnieken, materiaalstudie.
- in de opdrachten op eigen niveau worden linken naar de kleuterklaspraktijk gelegd
- kritisch leren kijken naar hedendaagse kunst en nieuwe media producten
- de taal van het domein beeld en nieuwe media leren kennen en toepassen.
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:
Kritisch reflecteren
- de student kan (bewegende) beelden kritisch bekijken, analyseren en beoordelen.
- de student kan inspiratie uit de kunst op een persoonlijke manier vormgeven in een beeldend
of multimediaal werkstuk.
Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- de student kan creatief en expressief omgaan met de beeldaspecten/bouwstenen binnen beeld en media.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student kan kritisch reflecteren over de impact van beelden op kleuters.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student kan geschikt materiaal selecteren om de creativiteit en de expressiviteit van kls te stimuleren.
- de student kan de muzische ontwikkeling (creativiteit en expressiviteit) van kls stimuleren.
Inhoudelijk expert
- de student kan beeldaspecten (vorm, compositie, kleur, ...) en de bouwstenen van media (licht, montage, beeldbewerking, geluid,...) benoemen en inzetten in een werkstuk.
- de student kan impressies vormgeven dmv beeldende middelen (vaardigheden, materialen en technieken).
Organisator
- de student kan veilig en correct omgaan met divers materiaal.
Cultuurparticipant
- de student kan kritisch en bewust kijken naar een rijk aanbod van (hedendaagse) cultuur.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen voorkennis vereist.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
- Andere: Kunsttijdschriften, dvd's, krantenartikels, ...
B. Verplichte leermiddelen
Leermiddelen :
- Cursus van de docent (beeld en media)
- Werkboek voor zelfstandige opdrachten
- Occasioneel : informatie langs actueel kunstaanbod en kunsttijdschriften.
C. Aanbevolen leermiddelen
Kunsttijdschriften (Dada)
Museumbezoek
Internetsites
Bibliotheekbezoek (kunstboeken, dvd's, cd's) (zie modulebundel)
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- oefenpracticum
B. Omschrijving
De oefenpractica bestaan voornamelijk uit het werken aan stapsgewijs opgebouwde opdrachten, gecombineerd met hoorcollege over achtergrondkennis.
Het zelfstandig werk bouwt verder op de oefenpractica: het verder inoefenen van vaardigheden, het bekijken en verwerken van interessant beeldmateriaal.
A. Types
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
De permanente evaluatie bij beeld is hoofdzakelijk individueel en één groepsopdracht. Sommige worden in de klas gemaakt, andere worden thuis gemaakt (70%)
De permanente evaluatie bij media bestaat uit aanwezigheid en inzet tijdens de les, alsook individuele taken in het werkschrift (thuis). (10%)
Voor media wordt er op het einde een groepsopdracht (werkstuk) gemaakt waarin de geleerde technieken aan bod komen. Deze opdracht wordt gepresenteerd tijdens de examenperiode aan de klasgenoten en de docent (20%).
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
80
|
PE
|
|
Taak
|
|
|
20
|
WERKSTUK
|
|
|
Monitoraten
Coaching bij opdrachten