- Instap in de geschiedenisdidactiek;
- lesvoorbereiding, doelstellingen, didactische hulpmiddelen, werkvormen, vraagstelling;
- analyse van het voorgeschreven leerplan geschiedenis van de eerste graad.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan zelf lessen voorbereiden, uitschrijven en geven.
- De student slaagt erin functionele vormings- en concrete doelstellingen te formuleren voor het vak geschiedenis.
- De student ontwikkelt een didactische alertheid bij de selectie en afwisseling van historisch bronnenmateriaal, didactische hulpmiddelen en aangepaste werkvormen.
- De student kan op een gestructureerde wijze leerinhouden aanbrengen.
2. Inhoudelijk expert
- De student kan gericht informatie opzoeken en aanwenden.
- De student kan historische kennis, inzicht en vaardigheden didactisch vertalen.
- De student kan leerinhouden situeren in het globale historische referentiekader.
- De student kan de actualiteit en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen integreren in de leerinhouden.
3. Organisator
- De student kan een stimulerende omgeving creëren waarbinnen de leerlingen zich een beeld van het verleden kunnen vormen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
De Wever Frans, 2007, Didactiek. Cursus, KHKempen, Turnhout.
De Wever Frans e.a., Historia 1 en 2 (infoboek en werkboek, met inbegrip van cd-rom), uitg. Pelckmans, Kapellen.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
- Lesdoelen, lesopbouw, leerinhoud, onderwijs- en leersituatie (keuze van werkvormen, onderwijs- en leeractiviteiten), didactische principes, didactische reflectie: discussieseminarie.
- Leermiddelen en onderwijsmedia (bord, transparant, leerboek, notitieboek, wandkaart en atlas, tijdbalken, dia's, videofilm, klankdocumenten, flexcam, ICT): begeleide zelfstudie.
- Studie van het leerplan geschiedenis van de eerste graad: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.
A. Types
- mondeling examen
- open boek
B. Omschrijving
- Lesdoelen, lesopbouw, leerinhoud, onderwijs- en leersituatie (keuze van werkvormen, onderwijs- en leeractiviteiten), didactische principes, didactische reflectie: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
- Leermiddelen en onderwijsmedia (bord, transparant, leerboek, notitieboek, wandkaart en atlas, tijdbalken, dia's, videofilm, klankdocumenten, flexcam, ICT): mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
- Studie van het leerplan geschiedenis van de eerste graad: mondelinge toets met open boek.
Mail:
frans.de.wever@khk.be
Toledo
Lerarenopleiding Turnhout, Campus, Patersstraat 26, 2300 Turnhout, lokaal 105.