Communicatie in het Nederlands:
De onderwijsactiviteit concentreert zich op twee zaken: enerzijds een grondige beheersing van de Nederlandse taal en anderzijds communicatieve vaardigheden.
Diverse aspecten van mondelinge en schriftelijke taalbeheersing komen aan bod: spelling, woordenschat, syntaxis, formulering, stijl en perspectief.
Zakelijke communicatiemedia die worden behandeld: diverse briefsoorten, de memo, het rapport, het formulier, de presentatie, de handleiding, het telefoongesprek, het interview, schrijven voor het internet.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Gegevens behandelen.
- C02 Analyseren.
- C05 Projectmatig werken.
- C06 Communiceren.
- C07 Eigen gedrag aanpassen.
- C08 Kwaliteitsvol handelen.
Toelichting:
Studenten kunnen zich mondeling en schriftelijk in het Nederlands uitdrukken, ook in bedrijfseconomische contexten. De studenten kunnen telefoneren en een presentatie geven in het Nederlands. De studenten kunnen zelfstandig materiaal lezen, begrijpen, en verwerken. Verder kunnen ze zelfstandig grammatica en woordenschat verwerven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- BAECKENS, Roger en MEUKENS, Peter, 2003. Zakelijke communicatie. Vierde herwerkte uitgave, Kapellen, Pelckmans.
- DE PEUTER, Dirk en VAN GEEL, Jan, 2007. Communicatie in het Nederlands. Niet gepubliceerd cursusmateriaal.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- presentatie
- individuele taak
B. Omschrijving