In de cursus 'algemene chemie en inleiding tot analytische chemie' worden voornamelijk de 'macroscopische' effecten van chemische omzetting bestudeerd. Het eerste gedeelte van de cursus behandelt de chemische reacties en specifiek de kwantitatieve informatie ervan. Hier wordt de basis gelegd voor heel wat rekenwerk dat later in de praktijk zeker nog benut wordt. De elementaire opbouw van het atoom wordt slechts aangehaald om tot een juiste interpretatie van de reactie te komen. Vervolgens worden enkele thermodynamische en kinetische aspecten besproken, een basis voor de fysische chemie. Tenslotte wordt het chemisch evenwicht bestudeerd. In een algemene beschrijving wordt het homogene evenwicht behandeld. Later komen de heterogene evenwichten kort aan bod. De zuur-base evenwichten worden daarna uitgebreid besproken. Het zure, basische of neutrale gedrag van stoffen in waterige oplossingen, de pH van oplossingen, de analytische aspecten en praktische toepassingen worden aan een diepgaande studie onderworpen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
Toelichting:
Basiscompetenties: - De studenten kunnen de opgaven van oefeningen vlot analyseren, kunnen de relaties tussen verschillende grootheden in een gepaste wiskundige uitdrukking weergeven, een strategie voor het oplossen van het probleem uitwerken en tot het gevraagde eindresultaat komen.. - De studenten kunnen tabelgegevens opzoeken, de gegevens in tabellen aflezen, gegevens selecteren, grafisch meet- en rekenresultaten weergeven. - De studenten kunnen alle kwantitatieve en kwalitaiteve informatie uit een reactie afleiden en kunnen de toepassing van stoechiometrie in chemische analyse situeren. - De studenten kunnen de principes van het chemisch evenwicht en de factoren die de evenwichtsligging beïnvloeden toepassen in allerlei chemische evenwichten en in het bijzonder in zuur-base-evenwichten. - De studenten kunnen een zinvolle schatting maken van de pH op ieder punt van een zuur-basetitratie. Extra competenties: - De studenten kunnen de verschillende wetmatigheden en principes van de chemie integreren en 'probleemoplossend' handelen in geïntegreerde oefeningen en probleemstellingen. - De studenten kunnen de link leggen tussen de theoretische aspecten van de chemie en de practische toepassingen ervan.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- er is geen chemievoorkennis vereist, hoewel het vlot kunnen hanteren van het chemieschrift en de naamgeving de studie erg vergemakkelijken.
- de basisrekentechnieken moeten vlot en foutloos kunnen toegepast worden.
- informatie moet correct uit tabellen en grafieken kunnen afgeleid worden.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Nackaerts, R. (2007).
Algemene chemie en inleiding in de analytische chemie. Onuitgegeven nota's bij de cursus voor het eerste jaar van de opleidingen Chemie en Biomedische Laboratoriumtechnologie, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg en Chemie Geel.
Werkgroep Labo Wetenschappen 1ste jaar(2007).
Meten, verwerken en rapporteren in wetenschappelijk onderzoek. Onuitgegeven nota's voor de opleidingen Chemie en Biomedische Laboratoriumtechnologie, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg en Chemie Geel.
Nuffield Advanced Science (2004).
Book of Data. (21ste ed.). Essex:Pearson.
TOLEDO-cursus, opgaven van oefeningen voor de oefensessies.
C. Aanbevolen leermiddelen
Atkins P. and Jones L. (2008).
Chemical Principles. The Quest for Inside. (4th ed.) W.H. Freeman
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
- begeleide zelfstudie
- oefenpracticum
B. Omschrijving
Hoorcollege in grote groep ondersteund door Powerpointpresentaties.
A. Types
B. Omschrijving
In het examen komen de theorie en de oefeningen aan bod. De oefeningen tellen voor 70 tot 80 % mee in de totale score.
Studenten worden gestimuleerd tot zelfstudie en grondige verwerking van de leerstof door vragen aan het einde van elk hoorcollege.
Na ieder hoofdstuk zijn opgaven opgenomen in de cursustekst. De antwoorden kunnen op Toledo gecontroleerd worden.
Via discussiefora op de Toledocursus kunnen studenten direct overleggen met de vakdocent en collega's studenten over de inhoud en de verwerking van de cursus.
Studenten die moeilijkheden ondervinden met de verwerking kunnen op eenvoudige vraag via mail, een afspraak maken met de docent voor extra begeleiding.
Tijdens de oefensessies werken de studenten individueel of in kleine groep. De docent geeft uitleg, stuurt de oplosmethode bij en volgt ieders vorderingen individueel op. Er wordt verwacht dat de studenten voor de sessie de oefeningen voorbereid hebben.