Nederlands 1 (2007-2008)

Spelling van woorden met vast woordbeeld - wat is spelling - welke types van woorden bestaan er - hoe een dictee voorbereiden en verbeteren - spellingstrategieën Spelling (eigen vaardigheid) - werkwoordspelling - klinkersysteem van het Nederlands - eigen spellingvaardigheid op peil houden of brengen - oefenen Taalbeschouwing - nadenken over de verschillende componenten die kenmerkend zijn voor de schriftelijke en mondelinge communicatie - nadenken over de middelen die ons ter beschikking staan om met taal om te gaan - toepassingen zoeken bij de rubrieken zoals ze in het leerplan vermeld staan en originele oefeningen bedenken bij de verschillende onderdelen van het leerplan Stellen - de verschillende schrijfstappen en hun didactische vertaling - de schrijfstrategieën - pluriform stellen als alternatief voor klassikaal stellen - zelf een aantal schrijfopdrachten uitproberen

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leerprocessen is de student in staat om : - de leerinhouden op een didactisch verantwoorde manier te vertalen naar de lagere school Als opvoeder is de student in staat om : - de leerlingen op te voeden tot mondige en taalweerbare kinderen Als inhoudelijk expert is de student in staat om : - de leerinhouden die bij de inhoud vermeld staan te beheersen en deze inzichtelijk te verwerven - inzichtelijk de leerinhouden van de lagere school te beheersen Als organisator is de student in staat om : - een stimulerende leer- en werkomgeving te creëren met een permanente aandacht voor de taalvaardigheden van de kinderen Als cultuurparticipant is de student in staat om : - een verantwoorde keuze te maken wat betreft het culturele aanbod (theater, poëzie, verhalen, ...)

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- De student heeft voldoende interesse voor het fenomeen taal en communicatie. - De student beheerst de leerstof van de lagere school en beschikt zelf over voldoende achtergrond om die leerstof zinvol te kaderen. - De student is bereid die achtergrond verder uit te diepen in functie van de lagere school. - De student is zelf voldoende taalvaardig (mondeling en schriftelijk) om voor de leerlingen een voorbeeldfunctie uit te oefenen. De student is bereid om zijn eigen taalvaardigheid verder te optimaliseren.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- bundels per lesgeheel zijn beschikbaar - eigen lesnota's die een aanvulling vormen op die bundels - leerplannen Nederlands (deelleerplannen Schrijven, Spreken en Luisteren, Lezen, Taalbeschouwing, Muzisch Taalgebruik, Drama en Schrift) - Woordenlijst Nederlandse Taal - Steevens, J.P., Spel correct - www.taalsite.nl - Taaltelefoon.vlaanderen.be

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: werkcollege

B. Omschrijving

De inhouden komen aan bod via werkcolleges waarin veel praktische toepassingen en voorbeelden verwerkt zijn. Groepswerk en zelfstandige taken behoren eveneens tot de gebruikte methodes. Er wordt eveneens vraaggestuurd gewerkt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • Andere: taken

B. Omschrijving

schriftelijk examen over de leereenheden van Nederlands 1 permanente evaluatie : taken
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
20 Permanente evaluatie 20 Permanente evaluatie 20 taak
80 Schriftelijk examen 80 Schriftelijk examen 80 Schriftelijk examen
Bij het vak worden monitoraten voorzien.
OA:
11267620
Code:
11267620
Vakcoördinator:
Nadine Diels
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands