Uitdieping Aardrijkskunde (2007-2008)

De inhoud omvat volgende onderwerpen: - actualiteit over eigen streek, België, Europa en de hele wereld. Voor het overige kunnen de studenten mee beslissen bij de inhoudelijke keuze. Keuzethema's kunnen zijn: - een onderwerp uit het leerplan aardrijkskunde van eerste of tweede graad secundair onderwijs - leren werken met een GIS-programma - ICT-toepassingen in de lessen aardrijkskunde uitwerken - een geografische excursie uitschrijven en / of mee begeleiden - tentoonstellingen, musea en infocentra bezoeken en de aangeboden informatie verzamelen, doornemen, kritisch analyseren en bespreken - andere (de docent bewaakt de haalbaarheid)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker kunnen studenten: - een aantal keuzethema's uitdiepen: enkele leerplanonderwerpen of vakspecifieke ICT-vaardigheden - een aantal activerende werkvormen toepassen op aardrijkskundige leerinhouden Als organisator, opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kunnen studenten: - de gekozen leerplanthema's didactisch verwerken - zich verder specialiseren in het organiseren, uitwerken en/of leiden van een excursie, veldwerk of bezoek aan een tentoonstelling - vakkennis en een aantal typische aardrijkskundige vaardigheden extra inoefenen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

We verwachten van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: atlas

B. Verplichte leermiddelen

De leermiddelen zijn afhankelijk van de gekozen inhoud en zullen gedurende het jaar meegedeeld worden.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

100 % permanente evaluatie onder de vorm van opdrachten Begeleiding en feedback bij opdrachten
OA:
10254750
Code:
10254750
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands