- zicht op mezelf: zelfbeeld
- zicht op de verwachtingen van de opleiding
- zicht op het beroep: kennis van de competenties
- kennis over reflectiemethodieken en studiemethodieken
- leren reflecteren op het eigen leren, op de opleiding en op de beroepspraktijk en zo oplossingen bedenken voor het effectiever functioneren in de opleiding en in de beroepspraktijk
- zicht op mezelf in relatie tot de anderen: oefeningen en theorie in verband met communiceren en axenroos
- stil staan bij manier van samenwerken
- leren van medestudenten door in groep ervaringen te bespreken
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid
- De student kan de theoretische kennis uit dit opleidingsonderdeel toepassen in de opdrachten.
Informatie verwerven en verwerken
- De student heeft zicht op studiemethodieken en kan ze toepassen.
Kritisch reflecteren
- De student kan kritisch stilstaan bij eigen leren en stage-ervaringen.
Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- De student hanteert een correct schriftelijk en mondeling taalgebruik.
- De student kan vlot communiceren: kunnen en durven verwoorden, gesprekken voeren, relatiebekwaamheid uitbouwen.
Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
- De student kan zichzelf sturen door de mogelijkheden waarover hij beschikt en die in de omgeving voorhanden zijn goed te benutten.
- De student heeft inzicht in de beperktheden van de eigen competenties en toont de bereidheid om deze via het volgen van de opleiding weg te werken.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Teamgericht kunnen werken
- De student kan leren van anderen: door ervaringen uit te wisselen met medestudenten kan hij zinvolle conclusies trekken voor het eigen leren en functioneren.
- De student kan manier van samenwerken met anderen bespreken en manieren zoeken om hierin te groeien.
Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren vaan complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- De student kan problemen op zijn leerweg analyseren en komen tot manieren om dit aan te pakken.
- De student kan een goede planning opstellen om gericht te werken aan taken en werkpunten en deze planning ook uitvoeren.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Leraar als inhoudelijk expert
- De student heeft kennis van enkele theoretische achtergronden: competenties, reflectiecyclus van Korthagen, axenroos, principes van communcatie
Leraar als innovator en onderzoeker
- De student kan het eigen functioneren bevragen en bijsturen.
- De student kan omgaan met feedback.
- De student kan stilstaan bij concrete ervaringen en ze analyseren en komen tot actiepunten.
- De student kan schriftelijk reflecteren over stagedag.
- De student kan zijn eigen leerproces verwoorden in functie van de te verwerven competenties.
- De student kan de verantwoordelijkheid nemen om zijn actiepunten daadwerkelijk uit te voeren.
Leraar als lid van een schoolteam
- De student kan correct omgaan met mentor en andere teamleden.
- De student kan overleggen met mentor over stageopdrachten en afspraken naleven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Van den Bergh, I. (2007),
Moduleboek: Zelfsturing en relationele vaardigheid. Onuitgegeven moduleboek voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Francken, L., Van Gorp, E., Van den Bergh, I.(2007)
Mijn zelfbeeld. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Francken, L., Van Gorp, E., Van den Bergh, I.(2007)
Ik als toekomstige leidster. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Francken, L., Van Gorp, E., Van den Bergh, I.(2007)
Ik in relatie tot de anderen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Francken, L., Van Gorp, E., Van den Bergh, I.(2007)
Leren plannen en studeren.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Francken, L., Van Gorp, E., Van den Bergh, I.(2007)
Leren reflecteren. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Francken, L., Van Gorp, E., Van den Bergh, I.(2007)
Leren werken met opleidingsportfolio. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
Groepssessies van ongeveer 15 studenten met een leerbegeleider.
A. Types
- permanente evaluatie
- presentatie
- individuele taak
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
10
|
Opdracht 'kijk op mezelf'
|
|
|
|
Anders |
20
|
Opdracht 'axenprofiel'
|
|
|
|
|
50
|
Opdracht 'opleidingsportfolio'
|
|
|
|
|
20
|
Opdracht
'reflectieverslagen'
|
|
|
|
|
Er zijn per semester 2 monitoraten voorzien waar de student kan begeleiding vragen bij de opdrachten.
Tijdens elk semster is een individueel coachingsmoment voorzien bij het opleidingsportfolio.