De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- Voorstelling van de aarde: topografische kaart, kaartprojecties, luchtfotografie, toepassingen in het dagelijkse leven, parate kaartkennis van België
- Plaatsbepaling op aarde, bewegingen van aarde en de gevolgen ervan
- Weer en klimaat: atmosfeer, elementen van het weer, weerkaart, factoren die het klimaat bepalen, klimaat en vegetatie-indeling
- Bodemkunde en geologie: basisbegrippen, mineralen en gesteenten
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- De student beheerst de parate kaartkennis van België.
- De student kan op een functionele manier met topografische kaarten werken.
- De student kan de bewegingen van aarde omschrijven en de gevolgen daarvan voor het klimaat beschrijven.
- De student kan de klimaat- en weerelementen omschrijven en op basis daarvan een eenvoudig klimaatonderzoek uitvoeren.
- De student kan gesteenten herkennen en determineren en een eenvoudig bodemonderzoek uitvoeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: atlas
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas, Wolters Plantyn, 2004
Van Hecke E e.a., Wereldvisie 5-6 ASO Wetenschappen, Uitgeverij Pelckmans
een handboekenreeks aardrijkskunde voor de eerste graad secundair onderwijs
keuze uit:
Van Hecke E e.a., Wereldvisie 1, Uitgeverij Pelckmans
Van Hecke E e.a., Wereldvisie 2, Uitgeverij Pelckmans
of
Neyt R, Tibau G e.a., Geogenie 1 & 2, De Boeck, 2006
of
David G e.a., Geo 1, Wolters Plantyn
David G e.a., Geo 2, Wolters Plantyn
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- Andere: presentaties, oefeningen en opdrachten
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Schriftelijk examen: 70 %
Permanente evaluatie: 30%
Derde examenperiode: dezelfde verdeling als in de eerste examenperiode
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Docentenbegeleiding tijdens oefeningen en opdrachten