Module kijk op de wereld (2007-2008)

Deze module omvat: - ICO - Anderstalige nieuwkomers - Allochtone leerlingen - Antwerpen Averechts - toneel - Klank + beeld - Wereldgodsdiensten en zingeving - Ambt leraar godsdienst

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
De module 'Kijk op de wereld' tracht onderstaande basiscompetenties te realiseren. De nummering verwijst naar het document beroepsprofielen en basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs. 2.2.1 De leraar kan de eigenheid van het individuele kind en van de sociale en culturele groepen herkennen, bespreekbaar maken en hanteren met het oog op zelfontplooiing en integratie van de kinderen 2.2.2 De leraar kan het kind stimuleren tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief en verantwoordelijkheid en participatie 2.4.1 De leraar kan maatschappelijke gebeurtenissen aan de vormingsinhouden koppelen 2.4.2 De leraar kan kinderen kritisch en zinvol leren omgaan met informatie van en beïnvloeding door de media. 4.1.1 De leraar kan technieken, vaardigheden en werkwijzen aanwenden die te maken hebben met klasmanagement. De ondersteunende kennis omvat kennis van klasmanagement en leerbelemmerende en -bevorderende factoren. 5.1.1 De leraar kan vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden 5.1.2 De leraar kan in samenspraak met het schoolteam vernieuwende inzichten die zich in de samenleving aandienen in zijn onderwijspraktijk integreren. De ondersteunende kennis omvat kenmerken van schoolcultuur, relevante informatiebronnen met betrekking tot ontwikkelingen over onderwijs en samenleving, waaronder gelijke onderwijskansen en participatie. 5.2 Kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk 8.1.1 De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met onderwijsbetrokken initiatieven gericht op kinderen en jongeren 10.1 Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen rond:
  • het sociaal-politieke domein
  • het sociaal-economische domein
  • het levensbeschouwelijke domein
  • het cultureel-esthetische domein
  • het cultureel-wetenschappelijke domein
10.1.1 De leraar kan werken aan een interpretatiekader om kritisch om te gaan met informatie rond deze thema's en ontwikkelingen Naast deze beroepsgerichte competenties gelden voor de studenten uiteraard ook de algemene attitudes nl. B1 beslissingsvermogen B2 relationele gerichtheid B3 kritische ingesteldheid B4 leergierigheid B5 organisatievermogen B6 zin voor samenwerking B7 verantwoordelijkheidszin B8 flexibiliteit

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

- Individuele feedback
OA:
10250300
Code:
10250300
Vakcoördinator:
Sandra Sannen
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands