Deze module omvat:
- ICO
- Anderstalige nieuwkomers
- Allochtone leerlingen
- Antwerpen Averechts
- toneel
- Klank + beeld
- Wereldgodsdiensten en zingeving
- Ambt leraar godsdienst
Toelichting:
De module 'Kijk op de wereld' tracht onderstaande basiscompetenties te realiseren. De nummering verwijst naar het document beroepsprofielen en basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs.
2.2.1 De leraar kan de eigenheid van het individuele kind en van de sociale en culturele groepen herkennen, bespreekbaar maken en hanteren met het oog op zelfontplooiing en integratie van de kinderen
2.2.2 De leraar kan het kind stimuleren tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief en verantwoordelijkheid en participatie
2.4.1 De leraar kan maatschappelijke gebeurtenissen aan de vormingsinhouden koppelen
2.4.2 De leraar kan kinderen kritisch en zinvol leren omgaan met informatie van en beïnvloeding door de media.
4.1.1 De leraar kan technieken, vaardigheden en werkwijzen aanwenden die te maken hebben met klasmanagement. De
ondersteunende kennis omvat kennis van klasmanagement en leerbelemmerende en -bevorderende factoren.
5.1.1 De leraar kan vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden
5.1.2 De leraar kan in samenspraak met het schoolteam vernieuwende inzichten die zich in de samenleving aandienen in zijn onderwijspraktijk integreren. De
ondersteunende kennis omvat kenmerken van schoolcultuur, relevante informatiebronnen met betrekking tot ontwikkelingen over onderwijs en samenleving, waaronder gelijke onderwijskansen en participatie.
5.2 Kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk
8.1.1 De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met onderwijsbetrokken initiatieven gericht op kinderen en jongeren
10.1 Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen rond:
- het sociaal-politieke domein
- het sociaal-economische domein
- het levensbeschouwelijke domein
- het cultureel-esthetische domein
- het cultureel-wetenschappelijke domein
10.1.1 De leraar kan werken aan een interpretatiekader om kritisch om te gaan met informatie rond deze thema's en ontwikkelingen
Naast deze beroepsgerichte competenties gelden voor de studenten uiteraard ook de algemene attitudes nl.
B1 beslissingsvermogen
B2 relationele gerichtheid
B3 kritische ingesteldheid
B4 leergierigheid
B5 organisatievermogen
B6 zin voor samenwerking
B7 verantwoordelijkheidszin
B8 flexibiliteit
Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.