Wiskunde uitdieping (2007-2008)

Twee pakketten cyclisch verdeeld over het 2de en het 3de jaar: 1ste pakket * analytische meetkunde en lineaire algebra: coördinaten, afstandsformules, scalair product, euclidische ruimten, vergelijkingen van rechten en cirkels, lineaire afbeeldingen, vectorruimten * eventueel kunnen complexe getallen aan bod komen 2de pakket * structuren, vergelijkingen * kardinaalgetallen * opbouw van de getallenverzamelingen N, Z, Q en R * volledigheid, decimale schrijfwijze Sommige andere thema's kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijke expert * kent de student de verschillende algebraïsche structuren en de onderlinge verbanden * kan hij de getallenverzamelingen genetisch of axiomatisch opbouwen als geordende algebraïsche structuren * kan hij de opeenvolgende getaluitbreidingen motiveren * kan hij het verband leggen tussen de reële getallen en de decimale vormen * kent hij de aftelbaarheid van verzamelingen * kan de student eigenschappen aantonen van scalair product en lineaire afbeeldingen * verwerft hij voldoende basiskennis om de analytische meetkunde van de tweede graad te doorgronden * kan hij het ontstaan van een aantal wiskundige begrippen en eigenschappen historisch kaderen, * heeft hij waardering voor wiskunde als dynamische wetenschap en als component van de cultuur. Als innovator en onderzoeker * kan de student zinvol werken met moderne media Als opvoeder * kan hij via goed gekozen oefeningen maatschappelijke waarden bespreken

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in tweede studiejaar van de opleiding

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

* cursusteksten van de docent * Handboeken
Machtig 4.5, uitgeverij De Boeck Pienter 3, uitgeverij Vanin
* leerplannen eerste en tweede graad van het secundair onderwijs

C. Aanbevolen leermiddelen

Tijdschriften Uitwiskeling,Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerken de studenten sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereiden ze een stukje voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

schriftelijk en mondeling examen in januari (80%), permanente evaluatie (20%) 3e examenperiode: mondeling en schriftelijk examen Extra begeleiding is mogelijk op vraag van de student.
OA:
11261750
Code:
11261750
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands