Reflecteren n.a.v. opgedane stage-ervaringen.
Doelgericht studeren (studievaardigheden, leerstijlen).
"Wie ben ik?" (Kern)kwaliteiten, vervormingen ... bij de student.
Groepsvorming binnen leergroep- en klasgebeuren.
Zicht krijgen op de leraar en de competenties.
Persoonlijke coaching en opvolging van de student.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
De leraar als innovator
-De student kan - met de hulp van een systematische reflectiemethode - zijn eigen leren in de opleiding en in beperkte mate ook reeds zijn eigen functioneren in de beroepspraktijk kritisch analyseren en gericht bijsturen.
-De student kan - uit uitwisseling van ervaringen en bevindingen met medestudenten - zinvolle conclusies trekken voor het eigen leren en functioneren.
-De student kan - onder begeleiding- een persoonlijk leertraject opstellen om gericht te werken aan taken en werkpunten en neemt de verantwoordelijkheid op om dit leertraject ook effectief uit te voeren.
De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
De student kan -onder begeleiding- reflecteren over het beroep van leraar en de plaats van de leraar in de samenleving.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursusmateriaal.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
Groepssessies olv een leerbegeleider. We reflecteren over:
- Hoe kan ik doelgericht studeren en efficiënte leermethoden hanteren?
- Hoe beleef ik mijn relaties met anderen en hoe gedraag ik mij in groep?
- Hoe sta ik voor de klas? Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten in mijn manier van lesgeven?
- Hoe werk ik gericht aan mijn lerarencompetenties?
We kaderen dit vanuit de indeling van het eerste jaar in periodes, waarbij we per periode welbepaalde competenties voor ogen hebben.
Een aantal initiatieven, gericht op studiebegeleiding en informatievoorziening:
-verkenning van de campus en leeromgeving
-introductie in het opleidingsconcept en de verwachtingen tav studenten
-introductie in het gebruik van het leerplatform Luna
-examenbesprekingen
...
In een leergroep (van ongeveer 15 à 18 studenten) wordt er gedurende 20 sessies van 1 uur stilgestaan bij de eigen leerweg en de groeiende bekwaamheid tot leraar. De studenten leren van en met elkaar, samen met de leerbegeleider. Deze docent is coach: een vertrouwensfiguur en een deskundige wegwijzer.
A. Types
B. Omschrijving
* Aanwezigheid en actieve participatie worden vereist.
* De voor- en nataken moeten tijdig en nauwkeurig uitgevoerd worden.
Indien aan deze voorwaarden niet voldaan wordt, kan dit een tekort voor dit opleidingsonderdeel opleveren.
* Doorheen het academiejaar houd je een logboek bij. Dit logboek bevat:
*de voor- en nataken van de leerbegeleidingssessies
*opdrachten
*persoonlijke schrijfruimte voor reflecties
*het contract met (inhoudelijke) werkpunten
Het logboek wordt 2x per jaar aan de leerbegeleider afgegeven. Het resultaat ervan wordt mee opgenomen in de evaluatie en individueel besproken bij aanvang van het tweede semester.
Het deel permanente evaluatie is niet herneembaar in de derde examenperiode.
Een niet-correct schriftelijk taalgebruik in het logboek zal mee verrekend worden in het eindcijfer voor PLM.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
100%
|
Permanente evaluatie
|
100 %
|
Taak
|
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen monitoraten voorzien.