Nederlands deel 1 (2007-2008)

Initiatie kinderliteratuur gekoppeld aan: - didactiek vertellen en voorlezen (afgestemd op de eerste stage-ervaring) - zelfstandige verwerking: lectuurtaak. Didactiek luisteren: - luisteren bekijken als een actief en complex psychologisch proces - domeinen van luistervaardigheid - soorten van luisteren - hoe het luisteren didactisch organiseren Didactiek voortgezet lezen: - technisch lezen - begrijpend/studerend lezen Kunst in Zicht (afhankelijk van het aanbod in het eerste en/of het tweede semester): - bijwonen van één of twee theatervoorstellingen voor leerlingen van de lagere school - korte verwerking van deze voorstellingen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
In het eerste jaar werkt de student aan de volgende algemene competenties: - beschikken over het vermogen tot communiceren van informatie - teamgericht kunnen werken - besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid - denk- en redeneervermogen - kritisch reflecteren - oplossingsgericht kunnen werken - informatie verwerven en verwerken - een ingesteldheid hebben tot levenslag leren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Naast de algemene competenties werkt de student ook aan beroepsspecifieke competenties: - als begeleider van leerprocessen is de student in staat om de leerinhouden op een didactisch verantwoorde manier te vertalen naar de lagere school - als opvoeder is de student in staat om de leerlingen op te voeden tot mondige en taalweerbare kinderen - als inhoudelijk expert is de student in staat om de leerinhouden die hierboven bij inhoud vermeld staan, inzichtelijk te verwerven en te beheersen - als inhoudelijk expert is de student ook in staat om de leerinhouden van de lagere school inzichtelijk te beheersen - als organisator is de student in staat om een stimulerende leer- en werkomgeving te creëren met een permanente aandacht voor de taalvaardigheden van de leerlingen - als cultuurparticipant is de student in staat om een verantwoorde keuze te maken wat betreft het culturele aanbod (theater, poëzie, verhalen)

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft voldoende interesse voor het fenomeen taal en communicatie. De student beheerst de leerstof van de lagere school en beschikt zelf over voldoende achtergrond om die leerstof zinvol te kaderen. De student is bereid die achtergrond verder uit te diepen in functie van de lagere school. De student is zelf voldoende taalvaardig (mondeling en schriftelijk) om voor de leerlingen een voorbeeldfunctie uit te oefenen. De student is bereid om de eigen taalvaardigheid verder te optimaliseren.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

- een syllabus is beschikbaar - eigen lesnota's die een aanvulling vormen op de syllabus - leerplannen Nederlands (deelleerplannen Spreken en Luisteren, Lezen, Schrijven, Taalbeschouwing, Muzisch taalgebruik, Drama en Schrift) - Woordenlijst Nederlandse taal - Steevens, J.P., (2005) Spel correct. Brugge: Die Keure educatief. - www.taalsite.nl - www.taaltelefoon.vlaanderen.be

C. Aanbevolen leermiddelen

- cd-rom Spel correct - Smedts, W., & Van Belle, W., (2003). Taalboek Nederlands. Kapellen: Pelckmans. - Paus, H., (2002). Portaal: Praktische taaldidactiek voor het primair onderwijs. s.l.: Coutinho. - Daems, F., (et al.), (1982). Leren leven in taal: Een moedertaaldidactiek. Antwerpen: De Sikkel. - Van Der Geest, A., & Swüste, W., (1993). Luisteren in meervoud. Den Bosch: Malmberg. - Bol E., (1982). Leespsychlogie. Groningen: Wolters - Noordhoff. - van Coillie, J., (1999). Leesfeesten en boekenbeesten: Hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken. Leuven: Davidsfonds - Infodok.

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege
  • stage
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak
  • Andere: bij de individuele taak hoort ook een groepswerk

B. Omschrijving

- het examen telt mee voor 80 % van het totaal - de taak telt mee voor 20 % van het totaal. Bij de beoordeling van deze taak wordt er terdege rekening gehouden met de kwaliteit van de spelling. Monitoraten zijn voorzien in de loop van het academiejaar.
OA:
11260160
Code:
11260160
Vakcoördinator:
Roel Duys
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands