- Deel 1: Globalisatie van inzichten in het marketingplanstramien
- Probleemdefinitie
- Situatieanalyse (micro/macro, Porter, ..)
- Doelformulering
- Alternatieve strategieën
- SWOP en strategiekeuze
- Uitwerking van de 4 P's
- Budgetten
- Uitdieping "strategie" (en al zijn facetten/onderdelen) als gegeven binnen een onderneming
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C02 De rol van analist.
- C03 De rol van adviseur.
- C04 De rol van coördinator.
Toelichting:
- Doelgericht kunnen denken, researchen, plannen, uitvoeren en evalueren.
- Time management: Het eigen werk aan een planontwikkeling kunnen inschatten, timen en beheren
- Opdrachten (en hun doelen) kunnen plaatsen in de opdrachtcontext van bedrijfsprioriteiten, bedrijfsvisie en de marketinghistoriek van het opdrachtgevende bedrijf
- Doelgericht informatiebehoeften kunnen bepalen en prioritariseren, kunnen vinden, kunnen evalueren en analyseren, en kunnen vertalen naar operationele denk- en/of actierichtlijnen
- Strategische adviezen correct, overzichtelijk en duidelijk kunnen vertalen naar budgetten en ROMI-inzchten.
- Doelgericht en overtuigend opdrachtinterpretatie, analyseresultaten en daaruit afgeleide inzichten, alternatieve actiewegen én de eindaanbeveling kunnen communiceren aan een opdrachtgever.
- Doelgericht, informerend en motiverend een goedgekeurde strategie kunnen verkopen aan medewerkers zodat deze laatste bereid zijn vrijwillig aan de implementatie ervan mee te doen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- alle vakcompetenties uit het 1e zn 2e jaar bedrijfsmanagement optie marketing verworven hebben
- basiservaring hebben met teamwerk en het zelfstandig verwerven & verwerken van informatie
- basiservaring hebben in doelgericht werken
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- handboek
B. Verplichte leermiddelen
- handboek: Principes van Marketing, Kotler et al, 2004 Pearson Education
- Toledo - ALLE cursussen marketing
- internet-links op platform "Strategisch Management"
C. Aanbevolen leermiddelen
- op Toledo
- illustraties en cases
- loopbaanbegeleiding
- e-zines McKinsey, trendwatchers
- www.krantenkoppen.be
A. Types
- groepswerk
- labo en werkcollege
- discussieseminarie
B. Omschrijving
praktijkopdrachten in kader van geplande praktijkprojecten 2e jaar (voorbereiding, opstart, bijsturing, herpositionering, ..) en praktijkproblemen oud-studenten/stageplaatsen
A. Types
- mondeling examen
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
- mondelinge bevraging van kernbegrippen en werkkaders (in eigen woorden kunnen verklaren/definiëren en met eigen voorbeeld kunnen illustreren)
- mondelinge toelichten van
- schriftelijk voorbereide inzichtelijke theorievraag
- vooraf samengesteld studiedossier (leerstofverwerking naar latere praktijktoepassing binnen "project" + ervaringen met theorie toegepast in praktijkopdracht)
- via elektronisch leerplatform
- ad hoc en op initiatief docent via valven
- ad hoc en op initiatief studenten voor theorieverwerking
- wekelijks voor praktijkprojecten & zelfstudie (progress reporting)
- via mail: ad hoc op initiatief van docent en/of student
- tijdens de ingeplande globalisatieblokken (contacturen)