1. Algoritmiek:
- achtergronden
- probleemdefinitie en -analyse
- schema's bedenken en ontwerpen: structogrammen en flowcharts
- controlestructuren: eerste aanzet tot programmeren met behulp van een syntaxvrije programmeeromgeving
2. Computerconfiguratie
- hardware: geschiedenis van -, werking van -, soorten computers, systeemonderdelen, randapparatuur
- netwerken: LAN, WAN, typologieën, netwerkapparatuur
3. Toepassingssoftware
- tekstverwerker: tabulatorstops, tabellen, opmaakprofielen, inhoudsopgave en index maken, kop- en voetteksten, paginanummering, secties, figuren geavanceerd opmaken, bijschrift, voetnoten, sjablonen en formulieren
- rekenblad: werkmappen en -bladen, relatieve en absolute celadressering, grafieken, functies, lijsten en filters, draaitabellen, voorwaardelijke opmaak
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert
- De student kan aan probleemanalyse doen: algoritmes ontwerpen van grofstructuur via stapsgewijze verfijning tot deelprobleem, controlestructuren schrijven en implementeren in een syntaxvrije ontwikkelomgeving.
- De student is in staat om toepassingsprogramma's voor tekstverwerking en rekenbladen geavanceerd te gebruiken.
- De student bezit basisinzichten op het vlak van de computerconfiguratie en netwerken.
2. Organisator
- De student ontwikkelt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- De student bezit de basisvaardigheden in logisch, algoritmisch en probleemoplossend denken.
- De student bezit basiskennis en -vaardigheden betreffende besturingssystemen, internet, tekstverwerking en rekenblad.
- De student beheerst klaviervaardigheid of is bereid dit op peil te brengen.
- De student toont interesse in de snelle en voortdurende evolutie in de ICT-wereld.
- De student is voldoende stressbestendig en bezit het doorzettingsvermogen om binnen een bepaalde tijdslimiet oplossingen voor gestelde problemen te bedenken.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- handboek
B. Verplichte leermiddelen
- FRANS, Excel 2003 1/3 en 2/3, Campinia media, Geel
- L. ROBBEN - J. STAPPERS, Objectvrij programmeren, Wolters Plantyn, Deurne
- Cursussen via hogeschool
- Online cursussen
C. Aanbevolen leermiddelen
- FRANS, Windows XP voor beginners, Campinia media, Geel
- FRANS, Word 2003 1/3, 2/3 en 3/3, Campinia media, Geel
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- open boek
- praktische proef
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Permante evaluatie (taken en toetsen) bedraagt 20% van het waarderingscijfer. De leerstof wordt schriftelijk, praktisch en mondeling geëxamineerd voor 80% van het waarderingscijfer.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
30
|
Permanente evaluatie
|
|
|
30
|
Permanente evaluatie
|
45
|
Schriftelijk/praktisch
|
|
|
45
|
Schriftelijk/praktisch
|
25
|
Mondeling
|
|
|
25
|
Mondeling
|
|
|
|
|
|
|