Aardrijkskunde vakdidactiek (2007-2008)

De vakdidactiek omvat volgende onderwerpen: * Verdieping van aardrijkskundige leermiddelen: handboeken en werkboeken, integratie van ICT * Geografisch leerproces * Geografie doet denken: alternatieve werkvormen * Didactiek van excursies

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kan de student: * de actualiteit efficiënt volgen en verwerken in lessen aardrijkskunde van het secundair onderwijs * degelijke werkbladen opstellen * een handboek beoordelen * op excursie werken vanuit de concrete geografische ruimte en leerlingen begeleiden * ICT integreren in de lessen * werkelijkheidsnabij werken

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

We verwachten van de een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: atlas

B. Verplichte leermiddelen

zie bij vakinhoud

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: excursies

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

100% permanente evaluatie: taken derde examenperiode: taak 2 monitoraatssessies gespreid over het academiejaar materiaal op Toledo feedback op taken/presentaties
OA:
11260951
Code:
11260951
Vakcoördinator:
Els De Vadder
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands