De student maakt kennis met het belang van verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek en de wijze waarop onderzoek vorm krijgt in de verpleegkundige praktijk. Studenten leren vakliteratuur en onderzoeksrapporten correct interpreteren en verwerken in rapporten en de eigen professionaliteit.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
- C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
- C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
- C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Algemene competenties:
Beroepsgerichte/algemeen wetenschappelijke competenties
1. de studenten verwerven een wetenschappelijke houding , onderkennen het nut en het belang van verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek
2. de studenten ontwikkelen adequate zoekstrategieën en raadplegen internationale vakliteratuur
3. de studenten begrijpen de methodologische princiepen binnen praktijkrelevante onderzoeken , kunnen de essentie van de beschreven onderzoeksmethodologie weergeven en formuleren kritische bedenkingen bij het methodisch opzet van het onderzoek
4.de studenten begrijpen de resultaten gepubliceerd in een wetenschappelijk onderzoeksartikel .
Beroepsspecifieke competenties
Studenten vergelijken de bruikbaarheid van de wetenschappelijke literatuur voor de eigen praktijkvoering en in staat om een meer evidence based manier zorg te verlenen.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Diverse artikels en onderzoeksrapporten
Cursusnota's
Toledo naslagwerk : inleiding in wetenschappelijk onderzoek
De Jongh, A. e.a. (1998). Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom
Aanbevolen literatuur Polit D.F. and B.P. Hungler (1997). Essentials of Nursing Research. Methods, Appraisal, and Utilization. Lippincott
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving