digitale signaalverwerking-1 (2007-2008)

  1. IIR en FIR filter ontwerp
  2. Veranderen van bemonsteringsfrequentie
  3. Spectrogram
  4. Invloed van eindige woordlengte 
  5. Optimale en Adaptieve filters
  6. Autoregressieve modellen

 

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
  • 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
  • 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 07. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategiën
  • 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Een concrete opgave kunnen omzetten naar DSP-specificatie en - software realisatie. Ontwerpen van DSP-prototype. Herkennen en begrijpen van beperkingen DSP.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Voldoende begrip en inzicht in 'analoge signaalverwerking'. Laplace transformatie en Z transformatie. Mogelijkheden en beperkingen FIR/IIR/FFT. Basis kennis van NATLAB.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Eigen ppt-slides. Handboek 'Digital Signal Processing: a computer-based approach, SK Mitra, Mc Graw-Hill .

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • projectwerk

B. Omschrijving

Van de bovenvermelde onderwerpen wordt eerst een kader geschept en nieuwe begrippen ingevoerd in de hoorcolleges. Daarna dient de student een project uittevoeren waarin hij de nieuwe begrippen toepast.

A. Types

  • mondeling examen
  • open boek
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • aan de computer
  • projectwerk

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit 3 delen: *Bespreken van resultaten van de labo's (mondeling per 2 studenten) *Labo examen: een gelijkaardige oefening als in de labo's wordt opgelost individueel met MATLAB (openboek) *Theorie examen: twee vragen over de inhoud van de hoorcolleges (mondeling, geslotenboek)
·
OA:
03200761
Code:
03200761
Vakcoördinator:
Bart Vanrumste
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands