Systematiek van het Dierenrijk - TLO (2007-2008)

De studenten bezoeken 'het museum van Natuurwetenschappen' te Brussel. Ze bezoeken er de begeleide tentoonstelling van invertebraten. Ze gaan achter de schermen van het instituut, waar ze verdwalen tussen de uitgebreide collecties van het instituut. Ze komen hierbij zowel in het droge als het natte gedeelte van de vertebraten. De studenten worden in groepen verdeeld en kiezen per groep één van de volgende dieren: mossel, sprinkhanen, ascaris suum, haring of big. In een eerste fase wordt er door de groep op het internet informatie vergaard over het geselecteerde dier. Vervolgens gaan de studenten over tot de dissectie van de dieren. Ze proberen didactisch verantwoorde preparaten te maken die de gevonden informatie toelicht. Dit alles gaan ze presenteren aan de andere groepen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • AB-DZ-EC2: Ontwikkelen van vaardigheden en onderhouden van goede sociale contacten op de werkvloer - 2A Persoonlijke vaardigheden gebruiken en ontwikkelen - 2B Sociale contacten onderhouden met medewerkers en klanten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
03290012
Code:
03290012
Vakcoördinator:
Henk Pardon
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands