Informatica - vakdidactiek (2007-2008)

Een aantal onderwerpen uit de vakdidactiek worden in het eerste semester uitgediept : schoolboeken informatica, informatica-oefeningen, het vaklokaal informatica en evaluatie. In het tweede semester voert elke student een zelfstandig actie-onderzoek naar informaticagerelateerde onderwerpen in het onderwijs, stoffeert de resultaten met inhoudelijke inzichten en vat ze samen in een paper, die voor de hele klas gepresenteerd wordt.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
- Studenten diverse oefenniveaus binnen het informatica-praktijkonderwijs onderscheiden en zelfstandig toepassen. - Studenten onderzoeken de mogelijkheden die de opstelling van een informaticaklas biedt in functie van de optimalisatie van je lesorganisatie. - Studenten onderzoeken mogelijke evaluatievormen, -criteria en -doelstellingen. - Studenten onderzoeken en vergelijkt leerplannen. - Studenten voeren een actieonderzoek naar informaticagerelateerde onderwerpen in het onderwijs. - Studenten ontwikkelen en verfijnen attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:- geen Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd:- 1ILSO Informatica Studenten bezitten de volgende competenties:-

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Goris, Marc, 2007, Vakdidactiek Informatica (Hst 3 - 7). Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout, 46 p. Papers van voordrachten door studenten (één per student), 2006. Titels afhankelijk van voordrachten. KHKempen, Turnhout)

C. Aanbevolen leermiddelen

De student beschikt thuis over een computer met netwerkaansluiting voor individueel werk.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

Nieuwe leerinhouden worden hoofdzakelijk aangebracht tijdens hoorcolleges, tijdens dewelke niet enkel wordt gedoceerd, maar gevarieerd gebruik gemaakt wordt van werkvormen die studenten zelf dienen te leren hanteren, zoals groepswerken. Studenten maken op een sterk afgebakende en begeleide wijze kennis met zelfstandig actie-onderzoek (omtrent vakspecifieke werkvormen, leerplannen informatica en het gebruik van handboeken). Studenten voeren tenslotte elk individueel en onder begeleiding een eigen actieonderzoek uit naar informaticagerelateerde onderwerpen in het onderwijs, en presenteren hun resultaten aan elkaar.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

In het kader van vakdidactiek informatica krijgen studenten taken die zelfstandig moeten verwerkt worden en voor de klas gepresenteerd. Deze opdrachten worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Ook de evaluatie en de presentatie van het actieonderzoek wordt opgenomen in de permanente evaluatie. Nieuwe leerstof en inzichten worden getoetst in een schriftelijk examen, waarin de verschillende behandelde onderwerpen uit de vakdidactiek op evenwichtige wijze aan bod komen. Tevens worden vragen gesteld uit de resultaten van de diverse actieonderzoeken van de studenten. Deze onderwijsactiviteit wordt zowel in het eerste als in het tweede semester geëxamineerd.
OA:
10254312
Code:
10254312
Vakcoördinator:
Marc Goris
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands