Nederlands vakdidactiek (2007-2008)

Didactische aspecten:
  • Analyse van de leerplannen eerste en tweede graad.
  • Handboekenanalyse Nederlands.
  • Didactische aandachtspunten bij vakaspecten zoals toneel, jeugdliteratuur, spraakkunst, spelling, vaardigheden.
  • Aandacht voor werkvormen voor zelfstandig leren (o.a. hoekenwerk, begeleid zelfstandig leren)
  • Vraaggestuurde informatie naar aanleiding van stages.

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Studenten kunnen vakdidactische ideeën voor de invulling en de aanpak van het vak Nederlands kritisch benaderen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en begeleider van leerprocessen
  • kan de student goede lessen voor leerlingen secundair opstellen.
  • integreert de student een persoonlijke aanpak bij de lesvoorbereidingen met het oog op betrokkenheid en welbevinden van de leerlingen.
  • benadert de student de voorgestelde aanpak van het handboek didactisch - kritisch.
  • integreert de student het didactisch functioneren in een ruimer kader (lessenreeksen, functioneren binnen een school,...).
  • maakt de student kennis met verschillende handboeken.
Als innovator
  • zoekt de student informatie over vernieuwende methodieken en integreert de waardevolle vernieuwingen.
Als lid van een schoolteam
  • kan de student teamgericht werken.(bij groepsopdrachten)
Als lid van de onderwijsgemeenschap
  • kan de student informatie vinden over de didactiek van het vak.
  • volgt de student de onderwijsactualiteit op.
Als cultuurparticipant
  • wekt de student interesse bij leerlingen voor de Nederlandse taal en cultuur en de historische achtergrond ervan.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basisprincipes didactiek voor lessen Nederlands (leerstof 1ste jaar)

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • Studieboeken en lectuur (zie boekenlijst).
  • Cursus van de docent.

C. Aanbevolen leermiddelen

Vakdidactische tijdschriften voor Nederlands.

A. Types

  • hoorcollege
  • Andere: Zelfstandig onderzoek van een vakaspect

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 PE 100% PE
Coaching.
OA:
11261131
Code:
11261131
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands