Verwerking van ontwerpen waarnemingstekenen. Via afleidingen komen tot een eigen interpretatie van vormen. Toepassingen in verschillende tweedimensionale technieken.
Eigen beeldtaal ontwikkelen via een project, vertrekkend van actuele kunst en kunstenaars.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
De student
verwerft inzicht in de betekenis van plastische opvoeding in relatie tot de persoonlijkheidsvorming;
verwerft inzicht in de betekenis van plastische opvoeding in relatie tot de muzische vorming;
kan de zichtbare en tastbare werkelijkheid op een gedifferentieerde, genuanceerde en actieve manier waarnemen;
is vertrouwd met de verschillende vormen van beeldtaal;
verwerft inzicht in verband met beelden en beeldtaal; in de componenten waaruit een beeld is opgebouwd : inhouden, beeldaspecten, technieken; in de beeldtaal als universeel verschijnsel in verschillende cultuurvormen en cultuurperioden;
kan zich beeldend uitdrukken op het platte vlak;
ontwikkelst een creatieve, bevragende en zoekende houding tegenover de mens, de natuur en de wereld van de beelden, om te komen tot een authentieke uitdrukking;
is deelachtig aan cultuur, vertrouwd met de wijze waarop o.a. kunstenaars erin slagen om vorm te geven aan hun wereld;
kan het standpunt tegenover eigen werk en tegenover beeldende kunst verwoorden en kan dit vergelijken met de mening van anderen;
verwerft technische vaardigheden om op een beeldende manier aan een inhoud vorm te geven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De inhouden en competenties van het eerste jaar Plastische Opvoeding.
A. Type
- Andere: schilder- en tekengerief; kunstboeken
B. Verplichte leermiddelen
demonstratie
documentatie
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- projectwerk
- Andere: atelieruren
B. Omschrijving
Tijdens de atelieruren krijgen de studenten de kans om hun vaardigheden extra in te oefenen en vragen te stellen over eventuele beeldende problemen.
A. Types
B. Omschrijving
Het werk van de student wordt op regelmatige basis besproken, o.a. door de docent en door een vakjury.
De docent is bereikbaar via de KHK-mail.