Jaar 1 (oneven jaartal)
1. Taalvaardigheden: Luisteren en spreken
- De verschillende vormen van luisteren en de luisterstrategieën.
- De verschillende deelvaardigheden, oefening op eigen niveau.
- Didactische aanpak voor leerlingen secundair.
2. Taalbeschouwing en didactiek: NT2 (Nederlands als tweede taal.)
- Basisinformatie over inhouden en aanpak Nederlands als tweede taal en Nederlands voor taalzwakke leerlingen.
Jaar 2 (even jaartal)
1. Taalvaardigheden: Lees- en schrijfvaardigheid
- De kenmerken van tekstsoorten, leesstrategieën en structuurschema's.
- Evaluatie van leesvaardigheid, leesdidactiek voor leerlingen secundair.
- De schrijfstrategie, de schrijfdidactiek voor leerlingen secundair.
2. Poëzie
- De analyse en interpretatie van gedichten met literaire terminologie.
- De methodiek voor poëzie.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- Past de student de strategieën van geïntegreerd, synthetisch en analytisch werken toe.
Als opvoeder
- Kan de student inspelen op taalzwakke leerlingen en leerlingen die Nederlands niet als moedertaal hebben en staat de student open voor diversiteit.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker
- Beheerst de student methodes om taal te exploreren en te trainen.
- Krijgt de student aandacht voor aanpak en problemen bij taalverwerving van het Nederlands als niet-moedertaal.
- Leert de student de formulering voor het Nederlands als instructietaal verbeteren.
Als cultuurparticipant
- Toont de student een bereidheid tot integratie van diverse culturen in onze samenleving.
Als lid van een schoolteam
- Kan de student leiding geven en teamgericht werken voor de aanpak van taalproblemen en taalbeleid binnen de school.
Als lid van een onderwijsgemeenschap.
- Weet de student informatie te vinden over taal en Nederlands als vreemde taal.
- Volgt hij de onderwijsactualiteit voor het vak op.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Als startcompetenties moet je de basisvaardigheden van spreken, luisteren, schrijven en lezen beheersen.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursussen docent.
Eigen notities en verplichte lectuur.
Info op elektronisch leerplatform.
Handboeken: Poëzie-onderwijs
- Jan Van Coillie: 'Met duizend blote ogen', bloemlezing van gedichten
- Jan Van Coillie: 'Poëzie ontdekken: Gedichten in de klas'
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- presentatie
- Andere: Computergebruik voor schrijfvaardigheid
- mondeling examen
B. Omschrijving
Module 'Lees- en schrijfvaardigheid' en 'Poëzie'
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
70
|
Mondeling
|
70
|
Mondeling
|
|
|
30
|
PE
|
30
|
PE (zelfde cijfer als bij 2de examenperiode)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Module 'Spreken en luisteren' en 'NT2'
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
80
|
Mondeling
|
80
|
Mondeling
|
|
|
20
|
PE
|
20
|
PE (zelfde cijfer als bij 2de examenperiode)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een significant tekort op een vakonderdeel kan tot een tekort voor het geheel leiden. Correcte spelling en verzorgd taalgebruik worden mee verrekend bij examens en taken.
De begeleiding gebeurt via coaching. De student kan een afspraak maken met de docent als hij vragen heeft. Er wordt een groepscoachingsmoment afgesproken bij moeilijkere leerstofdelen.