- De student is in staat om op systematische wijze zijn weg te vinden binnen de voorzieningen van de (sociale) gezondheidszorg.
- De student kan diverse relevante bronnen raadplegen.
- De student kent de structuur van de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen en kan de hoofdlijnen situeren in de verschillende bestuursniveaus;
- De student heeft oog voor de specifieke problemen van zieken, gehandicapten of mensen met zelfredzaamheidsverlies en kan het aanbod vinden aan bijstand en informatie
- De student begrijpt de sociale impact van ziek worden en ziek zijn, maar kan tegelijkertijd ook de impact van maatschappelijke structuren duiden op de gezondheid
- De student kan deze kennis toepassen in een casus.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
- C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
- C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
- C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
- C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
eindcompetenties tweede jaar verpleegkunde basisopleiding
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op WWW
- Andere: casuistiek
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
-
Holstvoogd Ruud: Maatschappelijk werk is meer, uitvoering en organisatie, basisleerboek maatschappelijk werk, , Alphen aan den Rijn - Samson, 157 Blz. 1985
-
SNELLEN Ad, Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk, Uitgeverij Couthino, Bussum, 2002, 381 p.
-
Sprangers, Ann: Leren en werken als maatschappelijk assistent - Uitgeverij Garant, 111Blz. - p. 53 - 73
-
VLAEMINCK Hilde, Social Casework in de 21° eeuw - Een praktisch handboek voor kwaliteitsvol hulpverlenen, , Kluwer uitgeverij, 255p., 2002
-
JAGT, Taakgerichte hulpverlening in social case-work, Born Stafleu Van Loghum 209p. 2004
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- stage
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- praktische proef
B. Omschrijving