Communicatieve en agogische vaardigheden (2007-2008)

De cursus Agogische Vaardigheden focust in het derde jaar op de plaats van de leerkracht in het onderwijs. Aandacht gaat uit naar het bijwonen van en deelnemen aan vergaderingen, oudercontacten, participatieraden en overleg met andere instanties (bijv. CLB). De cursus stelt organisaties en instanties voor die zich bezighouden met het ondersteunen van leerlingen en ouders (bijv. CLB, diensten die opvoedings- of gezinsondersteuning bieden, ... ). De cursus Agogische Vaardigheden reikt vaardigheden aan om de eerste stappen te zetten op de arbeidsmarkt. De nadruk wordt gelegd op het vervullen van de administratieve verplichtingen bij het zoeken naar een job in de educatieve sector en het solliciteren.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Organisator: De student kan op een correcte wijze verslag nemen. Innovator: De student reflecteert op de agogische en pedagogische taken van de leerkracht. Partner van ouders/verzorgers: De student heeft inzicht in het verwerkingsproces van ouders van kinderen met leer-, gedrag-, ontwikkelingsproblemen en stoornissen. De student kan een slecht-nieuwsgesprek voeren. De student kan communiceren met ouders in belang van de ontwikkeling van het kind of met het oog op het verhogen van de betrokkenheid. Lid van een schoolteam: De student kan participeren aan samenwerkingsstructuren. Partner van externen: De student kan in overleg contacten leggen, communiceren en samenwerken met de belangrijkste onderwijsbetrokken initiatieven zoals het CLB, JAC, IJH... . Lid van de onderwijsgemeenschap: De student reflecteert op de agogische en pedagogische taken van de leerkracht (tav samenleving).

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursus van de docent (2007)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: bezoek aan en van onderwijsbetrokken diensten (CLB

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • peer assessment
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

40% mondeling examen 60% permanente evaluatie Individuele feedback + feedback in groep intervisie
OA:
10250250
Code:
10250250
Vakcoördinator:
Nele Stevens
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands