Automatisering (2007-2008)

Automatisering - Historiek en algemene begrippen - Inleiding Studie van temperatuursensoren, temperatuurparameters, - Project : Automatisering van metingen op een visbakinstallatie,.... - Studie van processen ( orde, dode tijd, parameters, ) - Studie van regelaars ( aan-uit, PID, ) - Regelkringen ( evaluatie - optimalisatie ) - P & ID schema's, labo-opstellingen, SCADA-toepassing in het labo meet-en regeltechniek - Praktische instelregels voor regelkringen - Kwaliteitscriteria bij regelkringen, optimalisatie - Verhoudingsregeling, cascaderegeling, ..... - Nabijheidsschakelaars : types, aansluitingen .....

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C05 De technische aspecten van een productieproces controleren.
  • C08 Zelfstandig de technische aspecten van een productieproces opvolgen.
  • C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
Toelichting:
-De bachelor in elektronica-elektronica kan een automatiseringstoepassing, technisch dossier herkennen en uitleggen. -De bachelor in elektronica-elektronica kan de werking of het gebruik van temperatuursensoren en nabijheidsschakelaars uitleggen. -De bachelor in elektronica-elektronica kan de juiste keuze van een meettoestel verantwoorden en uitleggen, -De bachelor in elektronica-elektronica kan regeltechnische begrippen uitleggen,afleiden en verklaren met een voorbeeld. -De bachelor in elektronica-elektronica kan processen uitleggen en analyseren -De bachelor in elektronica-elektronica kan de definities van regelaars uitleggen en toepassen. -De bachelor in elektronica-elektronica kan practische instelregels voor regelkringen toepassen -De bachelor in elektronica-elektronica kan P&ID-schema's uitleggen en tekenen -De bachelor in elektronica-elektronica kan praktijkopstellingen controleren, onderzoeken, analyseren en uitleggen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Diploma secundair onderwijs Wiskunde (deel 1), basis ( integralen ) Natuurkundige begrippen ( fysische verschijnselen )

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Praktische regeltechniek - M. Peetermans ( niet gepubliceerde cursus ) Temperatuursensoren module 3 - M. Peetermans ( tekst vertaald en gepubliceerd in boek : Modern sensors ( Internationaal Leonardo project ) Nabijheidsschakelaars ( losbladig ) Tabellen Pt-100 en Thermokoppel type J ( losbladig ) Speciale regelkringen ( losbladig )

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

Je zorgt voor een tussentijdse rapportage van het project. ( bijsturing waar nodig )
OA:
05210555
Code:
05210555
Vakcoördinator:
Marc Peetermans
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands