Automatisering - Historiek en algemene begrippen - Inleiding
Studie van temperatuursensoren, temperatuurparameters,
- Project : Automatisering van metingen op een visbakinstallatie,....
- Studie van processen ( orde, dode tijd, parameters, )
- Studie van regelaars ( aan-uit, PID, )
- Regelkringen ( evaluatie - optimalisatie )
- P & ID schema's, labo-opstellingen, SCADA-toepassing in het labo meet-en regeltechniek
- Praktische instelregels voor regelkringen
- Kwaliteitscriteria bij regelkringen, optimalisatie
- Verhoudingsregeling, cascaderegeling, .....
- Nabijheidsschakelaars : types, aansluitingen .....
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 De technische aspecten van een productieproces controleren.
- C08 Zelfstandig de technische aspecten van een productieproces opvolgen.
- C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
Toelichting:
-De bachelor in elektronica-elektronica kan een automatiseringstoepassing, technisch dossier herkennen en uitleggen.
-De bachelor in elektronica-elektronica kan de werking of het gebruik van temperatuursensoren en nabijheidsschakelaars uitleggen.
-De bachelor in elektronica-elektronica kan de juiste keuze van een meettoestel verantwoorden en uitleggen,
-De bachelor in elektronica-elektronica kan regeltechnische begrippen uitleggen,afleiden en verklaren met een voorbeeld.
-De bachelor in elektronica-elektronica kan processen uitleggen en analyseren
-De bachelor in elektronica-elektronica kan de definities van regelaars uitleggen en toepassen.
-De bachelor in elektronica-elektronica kan practische instelregels voor regelkringen toepassen
-De bachelor in elektronica-elektronica kan P&ID-schema's uitleggen en tekenen
-De bachelor in elektronica-elektronica kan praktijkopstellingen controleren, onderzoeken, analyseren en uitleggen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Diploma secundair onderwijs
Wiskunde (deel 1), basis ( integralen )
Natuurkundige begrippen ( fysische verschijnselen )
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Praktische regeltechniek - M. Peetermans ( niet gepubliceerde cursus )
Temperatuursensoren module 3 - M. Peetermans ( tekst vertaald en gepubliceerd in boek : Modern sensors ( Internationaal Leonardo project )
Nabijheidsschakelaars ( losbladig )
Tabellen Pt-100 en Thermokoppel type J ( losbladig )
Speciale regelkringen ( losbladig )
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- individuele taak
B. Omschrijving
Je zorgt voor een tussentijdse rapportage van het project. ( bijsturing waar nodig )