Informatica (2007-2008)

In dit opleidingsonderdeel verwerven studenten de vakkennis, vaardigheden en attitudes die je nodig hebt om ICT te onderwijzen aan leerlingen van de 1ste graad van het secundair onderwijs en (Toegepaste) Informatica te onderwijzen aan leerlingen van de 2de graad van het secundair onderwijs en het volledige beroepsonderwijs. Het opleidingsonderdeel staat in de drie jaren van de opleiding op het programma. In het derde jaar ligt de klemtoon op
  • Netwerken en internet
  • ICT-coördinatie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
- Studenten hebben inzicht in de bouw en werking van netwerken. - Studenten weten de basisbeginselen van netwerkbeveiliging te doorgronden. - Studenten hebben inzicht in de opbouw en werking van het internet. - Studenten zijn vertrouwd met de wettelijke omkadering en het praktische functioneren van de ICT-coördinator in een school. - Studenten ontwerpen een netwerkplan van het schoolnetwerk van een van hun stagescholen. - Studenten voeren een actieonderzoek naar de functie van de ICT-coordinator in een van hun stagescholen. - Studenten ontwikkelen en verfijnen attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, actieve interesse in nieuwe evoluties betreffende netwerken en het internet.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende onderwijsonderdelen gevolgd: 2 Baso Informatica

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- Goris Marc, 2007, Praktijk Computertechniek, Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, 106p

C. Aanbevolen leermiddelen

De student beschikt thuis over een computer met netwerkaansluiting voor individueel werk.

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Sommige lessen zijn voornamelijk gericht op een theoretische verwerving van inzichten betreffende functie, bouw en werking van netwerken en van het internet. Tijdens andere lessen worden deze nieuwe inzichten toegepast tijdens werkcolleges in het hardware-labo. Voor het onderdeel ICT-coördinatie wordt een zelfstandig actieonderzoek uitgevoerd in de stageschool.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Studenten krijgen taken die zelfstandig moeten verwerkt worden en voor de klas gepresenteerd. Deze opdrachten worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Ook de evaluatie en de presentatie van het actieonderzoek wordt opgenomen in de permanente evaluatie. De inzichten en kennis die verwoven werd tijdens de lessen, wordt getoetst in een schriftelijk examen, waarin alle behandelde onderwerpen evenwichtig aan bod komen.
OA:
10254510
Code:
10254510
Vakcoördinator:
Marc Goris
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands