De student leert in reële klassituaties kinderen te begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsprocessen en in het kader van zorgverbreding leert hij leer- of gedragsmoeilijkheden te onderkennen en eerste stappen te zetten in het begleiden hiervan. De student leert differentiëren in functie van ontwikkelingsbehoeften van leerlingen en
kan aanzetten geven die het zelfstandig leren bij kinderen bevorderen. De student leert evaluatievormen af te stemmen op de doelen en kan evaluatiegegevens gebruiken om het leerproces van leerlingen bij te sturen.
A. Algemene competenties
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je beschikt over de basisvaardigheden zoals ze zijn aangegeven in de leerlijnen van het stageinformatieboek.
A. Type
- Andere: stageinformatieboek
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Stageinformatieboek en noodzakelijke documenten en formulieren.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
De student loop stage in alle graden van de lagere school. De student krijgt tijd ingebouwd in het uurrooster om zich zelfstandig en via een zelfgestuurd leeproces voor te bereiden op de stage. Op vastgestelde tijdstippen kan hij beroep doen op indivduele begeleiding (stagevoorbereiding). Voornamelijk in de didactische ateliers en verder ook in de andere opleidingsonderdelen, krijgt hij een gerichte voorbereiding om het vereiste stageniveau te kunnen halen. Na elke stage krijgt de student feedback van de mentor en/of docent om het leerproces te kunnen optimaliseren. In persoonlijk leermanagement leert de student te reflecteren op zijn stage-ervaringen.
A. Types
B. Omschrijving
De stage wordt permanent opgevolgd en geëvalueerd. De student krijgt een tussentijdse evaluatie op het einde van het eerste semester. In juni volgt een eindevaluatie op basis waarvan een definitief stagecijfer wordt toegekend. Voor stage is geen derde examenperiode mogelijk. Een gedetailleerde beschrijving van de afspraken is te vinden in het stageinformatieboek.
Begeleiding door alle docenten bij de stagevoorbereiding (voornamelijk tijdens de didactische ateliers), stagefeedback van de mentor en/of de bezoekende docent bij de stagelessen, begeleiding bij reflectie op stage in 'persoonlijk leermanagement'.