De module bestaat uit 2 delen.
Deel 1: EVALUATIE
Volgende aspecten van evaluatie komen aan bod:
- procesgerichte visie
- rapporten
- leerlingvolgsystemen
- toetsen
- observeren
- self- en peerassessment bij vaardigheden
Deel 2: ZORGVERBREDING
Volgende apecten komen aan bod:
- Differentiatie
- Zorg in wiskunde
- Leesproblemen
- Buitengewoon Onderwijs
- Kind en rouw
- Zelfstandig werk binnen WO
- Leerlinggerichte differentiatie binnen Frans
- Leer- en gedragsproblemen
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen ben je in staat om
- te observeren, proces/product te evalueren met het oog op bijsturing en differentiatie (vaardigheid 1,9)
- een krachtige onderwijsleeromgeving te realiseren voor elk kind (vaardigheid 1,7)
- het evaluatieproces voor te bereiden (vaardigheid 1,8)
Als opvoeder ben je in staat om
- om te gaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsmoeilijkheden (vaardigheid 2.5)
Als innovator / onderzoeker ben je in staat om
- vernieuwende elementen aan te wenden en aan te brengen (vaardigheid 5,5)
- het eigen functioneren te bevragen en bij te sturen (vaardigheid 5,3)
Als partner van ouders/verzorgers ben je in staat om
- zich op de hoogte te stellen van en discreet om te gaan met gegevens over het kind (vaardigheid 6,1)
- te communiceren over hun kind in de school (vaardigheid 6,2)
Als lid van een schoolteam ben je in staat om
- binnen het team over taakverdeling te overleggen en deze na te leven (vaardigheid 7,2)
- de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar te maken (vaardigheid 7,3)
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* onuitgegeven cursussen lectoren
* didactisch werkmateriaal
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Voor de concrete uitwerking van het 'evaluatie-aspect' verwijzen we naar het moduleboek dat de student ontvangt bij de start van de module.