Module Zorgverbreding en evaluatie (2007-2008)

De module bestaat uit 2 delen. Deel 1: EVALUATIE Volgende aspecten van evaluatie komen aan bod: - procesgerichte visie - rapporten - leerlingvolgsystemen - toetsen - observeren - self- en peerassessment bij vaardigheden Deel 2: ZORGVERBREDING Volgende apecten komen aan bod: - Differentiatie - Zorg in wiskunde - Leesproblemen - Buitengewoon Onderwijs - Kind en rouw - Zelfstandig werk binnen WO - Leerlinggerichte differentiatie binnen Frans - Leer- en gedragsproblemen

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen ben je in staat om - te observeren, proces/product te evalueren met het oog op bijsturing en differentiatie (vaardigheid 1,9) - een krachtige onderwijsleeromgeving te realiseren voor elk kind (vaardigheid 1,7) - het evaluatieproces voor te bereiden (vaardigheid 1,8) Als opvoeder ben je in staat om - om te gaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsmoeilijkheden (vaardigheid 2.5) Als innovator / onderzoeker ben je in staat om - vernieuwende elementen aan te wenden en aan te brengen (vaardigheid 5,5) - het eigen functioneren te bevragen en bij te sturen (vaardigheid 5,3) Als partner van ouders/verzorgers ben je in staat om - zich op de hoogte te stellen van en discreet om te gaan met gegevens over het kind (vaardigheid 6,1) - te communiceren over hun kind in de school (vaardigheid 6,2) Als lid van een schoolteam ben je in staat om - binnen het team over taakverdeling te overleggen en deze na te leven (vaardigheid 7,2) - de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar te maken (vaardigheid 7,3)

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

* onuitgegeven cursussen lectoren * didactisch werkmateriaal

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Voor de concrete uitwerking van het 'evaluatie-aspect' verwijzen we naar het moduleboek dat de student ontvangt bij de start van de module.
OA:
11261420
Code:
11261420
Vakcoördinator:
Leen Thijs
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands