Praktijkatelier (2007-2008)

- oefenen in het voorbereiden en begeleiden van volgende activiteiten: morgenritueel met contactspel, gezelschapsspel, verhaal, kringgesprek, beeldende expressie, huishoudelijke activiteit, ritmiek, logispel, waarneming en prentkijken - met speciale aandacht voor volgende overkoepelende vaardigheden: observeren, opdrachten formuleren, vragen stellen, materialen ontwikkelen, impulsen geven, doelen kiezen en doelgericht begeleiden, taalgevoelig en expressief zijn, ervaringsgericht dialogeren - oefenen in het voorzien van thematische opvulmomenten en overgangen tussen bovenstaande en andere thematische activiteiten

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid - De student ontdekt het verband tussen de opdrachten en de inhouden die in de opleiding aan bod gekomen zijn. Informatie verwerven en verwerken - De student is in staat om de informatie die in de opleiding aan bod gekomen is zinvol te integreren in de uitvoering van de opdrachten. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling - De student kan een variatie bedenken op aangeboden modellen. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken - De student kan de gevonden oplossing helder toelichten voor medestudenten.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Teamgericht kunnen werken - De student participeert actief door zelf inbreng te doen en actief te luisteren naar de inbreng van anderen. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën - De student slaagt er in om samen met medestudenten, onder begeleiding, een geschikte oplossing te vinden voor de opdrachten.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen - De student kan gericht en objectief kijken naar kinderen in de kleuterklas. - De student kan op die manier de beginsituatie van de kleuters achterhalen en van hieruit zijn aanbod uitwerken/bijsturen. - De student kan duidelijke opdrachten en vragen formuleren op niveau van de kleuters. - De student kan aangepaste materialen en stimulerende impulsen voorzien voor kleuters. - De student kan activiteiten schriftelijk voorbereiden, met aandacht voor een speelse inleiding en een duidelijke afronding. - De student kan activiteiten voorbereiden vanuit vooropgestelde doelen. Opvoeder - De student heeft oog voor ervaringsgerichte dialoog met kleuters. Inhoudelijk expert - De student kan doelen formuleren vanuit ontwikkelingsdomeinen en groeilijnen. - De student besteedt in zijn voorbereidingen aandacht aan taalstimulering bij kleuters. - De student maakt gebruik van expressie om kleuters bij activiteiten betrokken te houden. Organisator - De student kan thematische opvulmomenten en overgangen voorbereiden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Een groot deel van de praktijkateliers zijn opgebouwd volgens onderstaand stramien: - het volgen van een demonstratie-activiteit in de oefenschool - het bespreken van de activiteit vanuit een bepaalde invalshoek en het verder inoefenen ervan - het individueel voorbereiden van twee gelijkaardige activiteitenen - het oefenen en bespreken van deze activiteiten met elkaar De student wordt intesief begeleid bij het uivoeren van de praktijkopdrachten. De begeleiding gebeurt afwisselend door zes docenten met elk een verschillende achtergrond: pedagoog, praktijklector, vakdocent of vaardigheidsdocent.

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
40% Permanent 40% Permanent
60% Praktische proef 60% Praktische proef
Voor praktijkatelier zijn geen extra monitoraten of coaching voorzien.
OA:
11268180
Code:
11268180
Vakcoördinator:
Liesbet Francken
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands