Kwaliteit (2007-2008)

  • Total Quality Management
  • Kwaliteitstechnieken en - indicatoren
  • Opzetten van een kwaliteitsproject
  • Ingangs - en eindkeuring
  • SPC: doelstellingen, opstellen en interpreteren van regelkaarten, de process capability index
  • ISO 9000 norm: doelstellingen, inhoud, werkwijze, certificering, audits, kwaliteitshandboek (inhoud, schrijven van procedures)
  • EFQM: doelstellingen, inhoud, werkwijze

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C09 Rekening houden met kwaliteitszorg, en de invloed daarop van parameters als wetgeving en kwaliteitseisen intern en extern.
Toelichting:
  • De bachelor in logistiek kent kwaliteitstechnieken en kan deze toepassen in een gegeven situatie waarbij hij rekening houdt met kwaliteitszorg, en de invloed daarop van parameters als wetgeving en kwaliteitseisen intern en extern.
  • De bachelor in logistiek kan een kwaliteitsproject plannen waarbij hij rekening houdt met kwaliteitszorg, en de invloed daarop van parameters als wetgeving en kwaliteitseisen intern en extern.
  • De bachelor in logistiek kan kwaliteitsindicatoren identificeren waarbij hij kritisch reflecteert over doeltreffendheid en praktische meetbaarheid ervan.
  • De bachelor in logistiek kan voor een gegeven situatie ingangs- en eindkeuring opstellen en opvolgen waarbij hij rekening houdt met kwaliteitszorg, en de invloed daarop van parameters als wetgeving en kwaliteitseisen intern en extern.
  • De bachelor in logistiek kan de gepaste controlekaart kiezen, de controlegrenzen bepalen, kan controlekaarten gebruiken en interpreteren zodat hij een proces statistisch kan beheersen.
  • De bachelor in logistiek kan de processcapability van een proces bepalen.
  • De bachelor in logistiek kan de doelstellingen van de ISO-9000 norm noemen en de globale inhoud interpreteren in een gegeven situatie waarbij hij kritisch reflecteert en redeneert over de betekenis en de consequenties ervan.
  • De bachelor in logistiek kan meewerken aan het opstellen van het kwaliteitshandboek waarbij hij reflecteert over de noodzaak van het beschrijven van kritische processen in procedures en werkinstructies.
  • De bachelor in logistiek kan de globale inhoud van het EFQM-model interpreteren in een gegeven situatie.
  • De bachelor in logistiek kan de vergelijking maken tussen ISO 9000 en EFQM.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen -Geen
  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd -statistiek
  • Studenten bezitten de volgende competenties - zie statistiek

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

ISO 9001 (2000), norm Van Asbroeck, A. Kwaliteit. Onuitgegeven cursus

C. Aanbevolen leermiddelen

IKZ Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement, C.G. Bakker e.a., uitgeverij Wolters Noordhoff, ISBN 9001050387

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
05210487
Code:
05210487
Vakcoördinator:
Ann Van Asbroeck
Semester:
1of2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands