Veldwerk (2007-2008)

Veldwerk Ervaringen op het 'veld', te kiezen tussen: Voorlezen / spel aan huis, Taalvakantie, Huiswerkbegeleiding, Speel-o-theek begeleiding, Kinderwerking vierde wereld, Kinderwerking asielcentrum, Kinderbegeleiding in een vluchtelingengezin in samenwerking met het OCMW

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Competent worden in het begeleiden van kinderen met een andere culturele achtergrond, hetzij kansarm hetzij allochtoon, vereist meer dan enkel een theoretische kennisachtergrond en stage-ervaring. Om deze kinderen goed te kunnen begrijpen, om adequaat op hun ontwikkeling en maatschappelijke ontplooiing te kunnen inspelen, is reële ervaring nodig met de brede context buiten de school waarin deze kinderen dagdagelijks leven. We bedoelen hiermee : het gezin, de buurt, de vrije tijdsbesteding. Deze module wil jullie deze kans bieden. Ervaringsleren in het brede 'veld' van de niet-schoolse leefomgeving, ontwikkelen van je communicatieve en relationele vaardigheden om deze kinderen te kunnen begeleiden vanuit hun context, daar is het in deze module in eerste instantie om te doen. Door je pedagogisch-didactische kwaliteiten in dit veld in te zetten draag je jouw steentje bij in de ontwikkeling en maatschappelijke emancipatie van deze kinderen en hun ouders.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
- Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen moet de student de specifieke beginsituatie van deze doelgroepkinderen kunnen achterhalen. Contact met en begeleiding van deze kinderen in hun niet-schoolse context zal deze competentie zeker verhogen. - Als opvoeder moet de student een bijdrage kunnen leveren aan de individuele ontplooiing en de verbetering van de maatschappelijke kansen van kinderen uit een sociaal-economisch zwak milieu (autochtonen) en kinderen van allochtone herkomst; dit vooral door het verbeteren van de communicatieve en relationele vaardigheden, het vergroten van het zelfwaardegevoel en het gevoel van acceptatie en erkenning. - Als partner van ouders moet de student in contact kunnen treden en constructief kunnen communiceren met ouders van de doelgroepkinderen; hij moet hen ook proberen zo goed mogelijk te betrekken bij het klas- en schoolgebeuren. - Als lid van een schoolteam moet de student kunnen samenwerken met de GOK-leerkracht / zorgcoördinator en andere collega's. - Als partner van externen moet de student kunnen samenwerken met externe instanties die betrokken zijn bij de opvang en begeleiding van de doelgroepkinderen , hun ouders en culturele groep.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Pedagogisch-didactische bekwaamheid verworven in de eerste twee opleidingsjaren. Achtergrondinformatie uit de modules 'Migranten en vluchtelingen', 'Kansarmoede' en 'Zorgverbreding' zijn nuttig.

A. Type

  • Andere: logboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

moduleboek veldwerk instrumenten van OOW, Buurtwerk

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

Opbouwwerkers, GOK-leerkrachten, andere begeleiders maken een schriftelijke evaluatie. De moduleverantwoordelijke kijkt het logboek na en beoordeelt het geheel, rekening houdend met de evaluatie van de begeleieders. De criteria voor het logboek staan beschreven in het moduleboek. De docent staat ter beschikking indien er problemen zijn. Verder ligt de begeleiding in handen van de verantwoordelijke van de organisatie waar het veldwerk loopt, de mentor. De docent heeft tussentijds , op regelmatige basis contact met de mentoren.
OA:
11261303
Code:
11261303
Vakcoördinator:
Ann De Busser
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands