De cursus biedt een basispakket van taal- en cultuurkennis aan met een centrale plaats voor de taalvaardigheden. Het onderdeel woordenschat voorziet in een zelfstudiepakket basiswoordenschat en een pakket woordenschatuitbreiding. In het deel grammatica worden de basisregels opgefrist. Daarnaast komen de elementaire beginselen van de uitspraakleer aan bod en wordt het gebruik van fonetische symbolen opgefrist en getraind. Lezen, luisteren, spreken en schrijven krijgen veel aandacht in de cursus. Wat het ruimere cultuurkader betreft, worden maatschappelijke aspecten van het Verenigd Koninkrijk belicht. Tenslotte krijgen ook het kortverhaal en de roman de nodige aandacht.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Als inhoudelijk expert
- De student beheerst de basiswoordenschat op actieve wijze.
- De student kan zelfstandig aan woordenschatuitbreiding werken.
- De student kan de elementaire grammaticale structuren correct toepassen en verklaren.
- De student kan de elementaire regels van de klankleer toelichten en fonetisch schrift lezen en schrijven.
- De student beschikt over een natuurlijke en 'homogene' uitspraak en stuurt zelf bij indien nodig.
- De student kan de taal die in de cursus wordt gebruikt correct spellen.
- De student begrijpt het mondelinge en schriftelijke taalmateriaal dat wordt aangeboden en de student kan zich zowel mondeling als schriftelijk vlot uitdrukken.
- De student kan de Engelse literatuur en de andere kunstvormen uit de cursus, kritisch analyseren, zijn/haar gefundeerde analyse persoonlijk verwerken en ze zowel mondeling als schriftelijk verwoorden.
- De student kan deze leesvaardigheid ook toepassen op andere werken.
2. Als cultuurparticipant
- De student kan de maatschappelijke thema's over het Verenigd Koninkrijk uit de cursus toelichten.
- De student kan zich informeren over 'UK Today'.
- De student kan zijn/haar appreciatie m.b.t. de Engelse literatuur en m.b.t. de andere kunstvormen waarmee de student in contact komt, zowel mondeling als schriftelijk verwoorden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- Andere: The English Corner: eigen website
B. Verplichte leermiddelen
Zie handboekenlijst en informatie op toledo.
C. Aanbevolen leermiddelen
Zie afdeling Engels in de Onderwijswerkplaats (OWP - The Globe) en mediatheek in vaklokaal.
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- stage
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- paper/werkstuk
- Andere: Self-assessment
- presentatie
- permanente evaluatie
- open boek
- individuele taak
- projectwerk
- peer assessment
B. Omschrijving
Examen deel 1: schriftelijk + mondeling + mondelinge spreekopdracht in de klas: 90%
Permanente evaluatie: 1 persoonlijke boekbespreking, 1 woordenschattest: 10%
Monitoraatssessies verspreid over het hele academiejaar: zowel docent - als vraaggestuurd. De studenten krijgen verder begeleiding bij groepswerk en individuele feedback bij mondelinge en schriftelijke taken.