Leereenheid spreekvaardigheden:
- Correct taalgebruik op klank-, woord- en zinsniveau
- Stem- en articulatietechnieken
- Stemhygiëne
- Para- (en non-verbale) communicatie
Leereenheid schrijfvaardigheden:
- Correct taalgebruik op woord-, zins- en tekstniveau en op niveau van spelling
- Bronvermelding
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Kritisch reflecteren
- De student kan kritisch kijken en luisteren naar zijn taalvaardigheden en kan op die manier eigen hiaten ontdekken.
- De student kan kritisch kijken en luisteren naar de taal van anderen. De student leert zo gaandeweg zijn eigen taal bewuster hanteren.
Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- De student kan zijn mening mondeling en schriftelijk duidelijk verwoorden voor collega's en ouders.
Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
- De student blijft levenslang werken aan zijn taalvaardigheden. Hij zoekt en gebruikt hiervoor relevante taalmaterialen op eigen niveau.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- De student ziet het belang in van een juiste en duidelijke taal in het onderwijs. Hij is zich bewust van zijn voorbeeldfunctie op vlak van taal.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
C 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
De student kan het leer- en ontwikkelingsproces van leerlingen adequaat begeleiden in Standaardnederlands.
C 3: Inhoudelijk expert:
- De student hanteert een correcte mondelinge en schriftelijke taal die voldoende model staat voor de leerlingen.
- De student gebruikt een gezonde stem- en articulatietechniek.
- De student wendt bewust paraverbale communicatie aan bij voorbereid en onvoorbereid spreken.
- De student schrijft doelgericht verschillende soorten teksten.
- De student kijkt en luistert kritisch naar zijn eigen communicatie. Hij weet hoe hij de verworven vaardigheden verder kan ontwikkelen en de beperkingen kan compenseren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- Andere: onuitgegeven cursus van de docent
B. Verplichte leermiddelen
Van der Biest. M en Uyttendaele, J.,
Nieuwe spelling, zachte helling. Spellingtrainer. Mechelen, Wolters Plantyn, 2005.
Uyttendaele, J.,
Nieuwe spelling, zachte helling. Mechelen, Wolters Plantyn, 2005.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1e examenperiode: /
2e examenperiode: permanente evaluatie (35%)
mondeling examen (30%)
schriftelijk examen (35%)
3e examenperiode: mondeling examen (50%)
schriftelijk examen (50%)
-Individuele feedback tijdens oefensessies
-Differentiatie-uren
-Mogelijkheid tot extra oefeningen