In deze cursus wordt de voedselketen besproken met de mogelijke gevaren en de beheersing van die gevaren. Systemen zoals GHP, HACCP, ISO 22000, BRC, IFS,... worden hierbij onder de loepe genomen.
Een tweede deel handelt over de warenwetgeving op wereld-, europese en nationale schaal.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
- C08 De chemist kan binnen zijn specialisatie de vigerende wetgeving vertalen naar reële situaties om wettelijk conform te werken.
Toelichting:
- de student kan de schakels van de voedselketen beschrijven en de risico's identificeren van elk van deze schakels.
- de student kan de warenwetgeving gebruiken om in praktische situaties de van toepassing zijnde normen en regels te kunnen hanteren.
- de student kan GHP en HACCP toepassen voor praktische cases en dit vanuit productie en verificatiestandpunt.
- de student kan de verschillende certificatiesystemen (ISO 22000, BRC, IFS,...) toegepast in de voedingssector beschrijven en met elkaar vergelijken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis Biochemie, Kwaliteitszorg, Microbiologie, Algemene Chemie, Organische Chemie
A. Type
- cursus
- Andere: warenwetgeving platform (elektronisch)
B. Verplichte leermiddelen
- Wynen G. (2006).
Voedselveiligheid . Onuitgegeven nota's bij de cursus voedselveiligheid voor het 3 °jaar Bachelor in de Chemie, afstudeerrichting Biochemie, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement G&C, Geel.
- Klassikaal gebruik van de electronische Warenwetgeving Die Keure. Database KHK.
C. Aanbevolen leermiddelen
-http://www.afsca.be (website FAVV)
- andere websites: zie cursus
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
De inhoud van de hoorcolleges wordt deels (75%) via een schriftelijk examen beoordeeld. Hierbij worden open vragen gesteld, moeten uitspraken geëvalueerd worden op hun juistheid, definities geformuleerd en geillustreerd worden met voorbeelden. Het deel van de warenwetgeving wordt aan de hand van een oefening (mbv de CD-rom van de warenwetgeving) getoetst.
15% wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Tijdens oefeningensessies worden opdrachten uitgewerkt door gebruik te maken van de database van de warenwetgeving.
Het vakoverschrijdend groepswerk wordt beoordeeld via permanente evaluatie en telt voor 10% van de punten mee.
Tijdens de contacturen krijgen de studenten de gelegenheid om vragen te stellen en oefeningen te maken.