- Getallenleer:
Didactiek getallen en bewerkingen
: getallenkennis, bewerkingen, maal- en deeltafels.
breuken, kommagetallen, percenten, grafieken, tabellen, verhoudingen en de bijhorende didactiek.
- Basiskennis: verdieping van het eerste jaar
- Algemene didactiek:
Algemene doelen van wiskunde en wiskundeonderwijs, didactische principes: verdieping
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student kan vlot en met inzicht alle types oefeningen van de lagere school, met nadruk op niveau eind lagere school, oplossen en daarbij gebruik maken van technieken uit de lagere school.
De student kan de oplossingswijze van oefeningen uit de lagere school correct, stapsgewijs en gestructureerd noteren waarbij hij gebruik maakt van de schema's van de lagere school. De student hanteert hierbij een correcte wiskundetaal. De student kan, bij het begeleiden van het leerproces van kinderen bij wiskunde, gebruik maken van gepaste materialen en gepaste werkvormen en deze werkvormen vlot organiseren.
De student kan algemene didactische principes van goed wiskunde onderwijs in zijn lessen toepassen.
De student kan gebruik maken van vernieuwende inzichten over wiskundeonderwijs en de nodige bronnen raadplegen en kritisch bekijken.
De student kan het leerproces van kinderen bij getallen en bewerkingen (vanaf het voortgezet rekenen) zowel voor natuurlijke getallen als voor breuken, kommagetallen en percenten op een gepaste manier didactisch ondersteunen.
De student kan kinderen begeleiden in hun ontwikkelingsproces voor getallen en bewerkingen (vanaf het voortgezet rekenen) zowel voor natuurlijke getallen als voor breuken, kommagetallen en percenten.
De student kan het leerproces van kinderen bij grafieken, diagrammen, tabellen en verhoudingen op een gepaste manier didactisch ondersteunen.
De student kan kinderen begeleiden in hun ontwikkelingsproces voor het werken met grafieken, diagrammen, tabellen en verhoudingen.
De student kan lessen, opgaven, ... situeren in het leerplan en in de globale leerlijn van de leerdomeinen getallen en bewerkingen (vanaf het voortgezet rekenen) in de lagere school. Hij/zij kan zelf passende opgaven, materialen, ... selecteren, maken, ... die aangepast zijn aan de beginsituatie van de kinderen en de doelen van een bepaald leerdomein.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Het programma van het eerste jaar wordt als uitgangspunt genomen. Het tweede jaar richt zich op verdieping.
De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. De student beheerst in voldoende mate de theoretische onderwerpen en didactische vaardigheden die in het eerste jaar Balo aan bod kwamen of werkt die bij.
Daarnaast heeft de student een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheerst hij/zij deze leerstof inzichtelijk (basiskennis wiskunde). De student is in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Indien blijkt dat de student deze leerstof nog niet voldoende onder de knie heeft, werkt hij/zij die zelfstandig bij in de loop van het jaar. De student kan altijd bijkomende uitleg hierover vragen.
De student moet geslaagd zijn in het eerste jaar.
A. Type
- cursus
- materiaal op WWW
- handboek
B. Verplichte leermiddelen
- een cursustekst met inbegrip van oefeningen over de nieuwe leergebieden wordt ter beschikking gesteld (aan te vullen met eigen nota's)
- handleidingen en oefeningenboeken van de, in de lagere scholen, gebruikte methodes (in de bibliotheek aanwezig)
- eindtermen wiskunde voor de basisschool; leerplannen wiskunde voor de basisschool (verschillende netten)
- Toelichtingen bij het leerplan VVKBaO: Getallenkennis, Bewerkingen, Meten, Meetkunde
- Ruimte: 'Wiskundige initiatie voor kleuters' Imelda Janssens uitg. Wolters-Plantyn
- Willem Bartjens - Tijdschrift voor wiskundeonderwijs (zie bibliotheek)
- Leerboek 5/6 - Zo gezegd, zo gerekend - uitg. Wolters-Plantyn
C. Aanbevolen leermiddelen
- Wegwijzer wiskunde - uitg. Pelckmans
- Boeken over wiskundedidactiek
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
- Andere: demonstratieactiviteiten
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Voor het deel basiskennis is 15/20 vereist om te kunnen slagen voor dit onderdeel.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
20
|
Permanente Evaluatie
|
|
|
40
|
Basiskennis
|
30
|
Basiskennis
|
|
|
60
|
Schriftelijk examen
|
50
|
Schriftelijk examen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hoor- en werkcolleges met voorbeelden en praktische toepassingen; geleide oefeningen; didactische practica
- demonstratieactiviteiten: observatie en analyse van lessen in de oefenscholen; bespreking van stagelessen
- zelfstandig werk: basiskennis, oefeningen probleemoplossend denken en taken
- interactief leren via Toledo voor probleemoplossend denken
Bij deze werkvormen worden technologische hulpmiddelen zoals internet, didactische software, Toledo en MILE gebruikt
|