* Didactiek: een keuze uit volgende onderwerpen: leren bewijzen, zorgverbreding, geschiedenis van de wiskunde, zelfstandig leren, algebra, informatieverwerking, motiveren, gebruik van media, contexten, actieve werkvormen, wiskunde in BSO en TSO, evaluatie, vaklokaal, materialen voor wiskunde, internet, PC-programma's, differentiatie, remediëring, jaarplanning, huistaken, grafische rekenmachine..
* Sommige andere thema's kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
* kan de student op een correcte, volledige en soepele manier de wiskundetaal hanteren
* kan hij lesvoorbereidingen maken vanuit goed geformuleerde doelstellingen
* kan hij media en software inschakelen in de lessen en heeft hij aandacht voor aangepast didactisch materiaal
* kan hij de leerplannen efficiënt gebruiken
* heeft hij aandacht voor historische elementen
* kan hij doelgerichte en probleemstellende vragen formuleren waardoor hij de leerlingen stimuleert tot zelfontdekkend werken
* kan hij het ontstaan van een aantal wiskundige begrippen en eigenschappen historisch kaderen,
* heeft hij waardering voor wiskunde als dynamische wetenschap en als component van de cultuur. Als innovator en onderzoeker
* kan de student met behulp van gepaste software leerlingen verschillende situaties laten uitproberen waardoor de besluitvorming (bv : formuleren van een vermoeden) efficiënter kan.
* verwerft hij inzicht in een aantal computertoepassingen,
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in eerste studiejaar van de opleiding
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* cursusteksten van de docent
* voorbeelden van uitgewerkte lessen
* handboeken :
Machtig 4,5 , uitgeverij De Boeck
Pienter 1ste jaar en 2de jaar leerboek-werkschrift, uitgeverij Vanin
Pienter 3de jaar, uitgeverij Vanin
* leerplannen 1ste en tweede graad secundair onderwijs
C. Aanbevolen leermiddelen
* aanbevolen lectuur: Tijdschriften Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
schriftelijk examen 2de examenperiode (60%)
permanente evaluatie (40%)
3de examenperiode : schriftelijk examen en permanente evaluatie
Begeleiding is mogelijk op vraag van de student