Wiskunde vakdidactiek (2007-2008)

* Didactiek: een keuze uit volgende onderwerpen: leren bewijzen, zorgverbreding, geschiedenis van de wiskunde, zelfstandig leren, algebra, informatieverwerking, motiveren, gebruik van media, contexten, actieve werkvormen, wiskunde in BSO en TSO, evaluatie, vaklokaal, materialen voor wiskunde, internet, PC-programma's, differentiatie, remediëring, jaarplanning, huistaken, grafische rekenmachine.. * Sommige andere thema's kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen * kan de student op een correcte, volledige en soepele manier de wiskundetaal hanteren * kan hij lesvoorbereidingen maken vanuit goed geformuleerde doelstellingen * kan hij media en software inschakelen in de lessen en heeft hij aandacht voor aangepast didactisch materiaal * kan hij de leerplannen efficiënt gebruiken * heeft hij aandacht voor historische elementen * kan hij doelgerichte en probleemstellende vragen formuleren waardoor hij de leerlingen stimuleert tot zelfontdekkend werken * kan hij het ontstaan van een aantal wiskundige begrippen en eigenschappen historisch kaderen, * heeft hij waardering voor wiskunde als dynamische wetenschap en als component van de cultuur. Als innovator en onderzoeker * kan de student met behulp van gepaste software leerlingen verschillende situaties laten uitproberen waardoor de besluitvorming (bv : formuleren van een vermoeden) efficiënter kan. * verwerft hij inzicht in een aantal computertoepassingen,

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in eerste studiejaar van de opleiding

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

* cursusteksten van de docent * voorbeelden van uitgewerkte lessen * handboeken :
Machtig 4,5 , uitgeverij De Boeck Pienter 1ste jaar en 2de jaar leerboek-werkschrift, uitgeverij Vanin Pienter 3de jaar, uitgeverij Vanin
* leerplannen 1ste en tweede graad secundair onderwijs

C. Aanbevolen leermiddelen

* aanbevolen lectuur: Tijdschriften Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

schriftelijk examen 2de examenperiode (60%) permanente evaluatie (40%) 3de examenperiode : schriftelijk examen en permanente evaluatie Begeleiding is mogelijk op vraag van de student
OA:
11261181
Code:
11261181
Vakcoördinator:
Fons Michiels
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands