Fysica (2007-2008)

- Vervolg mechanica: arbeid-energie-vermogen; evenwicht; bewegingshoeveelheid - Vloeistoffen en gassen - Warmtevoortplanting, merkbare warmte, faseovergangen, thermodynamica

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert ...
beheerst de student de theorie uit de cursus, die hoofdzakelijk de leerstof uit het vierde jaar secundair onderwijs uitdiept. De student kan wetenschappelijke modellen, principes en wetten interpreteren. Hij gebruikt consequent de wetenschappelijke onderzoeksmethode. De student kan vlot experimenten uitvoeren, gericht op de te onderwijzen leerstof. Voor een aantal experimenten is hij in staat de PC te gebruiken.
Als organisator ...
kan de student zijn resultaten verwerken in een verslag. Hij kan verantwoord omgaan met de didactische infrastructuur. Hij kan het materiaal onderhouden en beheren.
Als cultuurparticipant ...
verwerft de student inzicht in fysica als maatschappelijk verschijnsel. Hij ontwikkelt een houding om fysica te linken aan de leefwereld en op de hoogte te blijven van recente wetenschappelijke ontwikkelingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Leerinhouden vaktheorie en vakdidactiek 1 BaSO.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Cursus van de docent: "Fysica 2" - Bibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften. - Vaklokaal: materieel voor demonstraties en practica, handleidingen Labsoft en Coach6 - Leerplatform Toledo - Notities door studenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Hoorcollege: doceerfasen en vooral onderwijsleergesprek. Demonstratieproeven, video, powerpoint, grafisch rekenmachientje en computermetingen, nemen een belangrijke plaats in. Werkcollege: oefeningen oplossen en didactische opdrachten uitvoeren in groepjes Labo: laboratoriumoefeningen uitvoeren alleen of per twee; de metingen worden verwerkt in een verslag.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Het examen handelt over de vakinhoud: theorie, denkvragen, oefeningen, inhoudelijke aspecten van proeven en practica. Het eerste deel is schriftelijk, het tweede mondeling. 1ste examenperiode: 40% van de punten 2de examenperiode: 60% van de punten 3de examenperiode: leerstof van het jaar, geëxamineerd zoals in de vorige perioden.
OA:
10254250
Code:
10254250
Vakcoördinator:
Marc Van Dooren
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands