Overgangsmodule aardrijkskunde (2007-2008)

De inhoud omvat volgende onderwerpen: - Weer en klimaat: atmosfeer, elementen van het weer, weerkaart, factoren die het klimaat bepalen, klimaat en vegetatie-indeling - Bodemkunde en geologie: basisbegrippen, mineralen en gesteenten - Voorstelling van de aarde: topografische kaart, kaartprojecties, luchtfotografie, toepassingen in het dagelijkse leven, parate kaartkennis van België - Weer en klimaat: atmosfeer, elementen van het weer, weerkaart, factoren die het klimaat bepalen, klimaat en vegetatie-indeling - Sociaal-economische thema's: basisbegrippen i.v.m. bevolking en bewoning, landbouw, industrie en toerisme uit de eigen leefruimte, België en Europa

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
De student beheerst de parate kaartkennis van Europa De student kan op een functionele manier met een aantal typen kaarten werken De student kan verschillende reliëfvormen herkennen, beschrijven, benoemen en voorstellen De student kan de mentale kaarten en de facetkaarten van de eigen leefruimte, België en Europa opbouwen De student kan een aantal basisbegrippen i.v.m. bevolking, landbouw, industrie en toerisme hanteren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: atlas
  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Wolters' Algemene Wereldatlas, Wolters Plantyn, 2004 Verbist C., Werkatlas Europa, Wolters Plantyn, 1997 Van Hecke E . e.a., Wereldvisie 1, Uitgeverij Pelckmans Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 2, Uitgeverij Pelckmans Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 5-6 ASO Wetenschappen, Uitgeverij Pelckmans Tibau G. e.a., Basisvaardigheden aardrijkskunde 1, De Boeck, 2006 Tibau G. e.a., Basisvaardigheden aardrijkskunde 2, De Boeck, 2007 kompas

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: presentaties, excursies, oefeningen

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

50% permanente evaluatie en 50% examen Dit examen wordt afgenomen in de tweede examenperiode en omvat zowel een mondeling als een schriftelijk gedeelte. De inhuod van de diverse taken kan worden teruggevonden op Toledo. De inhoud van de extra taak geologie wordt eind december ingeleverd.
OA:
11268940
Code:
11268940
Vakcoördinator:
Geert Van Aerschot
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands