Business intelligence en programmeren in ERP-omgeving (2007-2008)

De studenten uit de richting Softwaremanagement nemen ter vervanging van deze onderwijsactiviteit en de onderwijsactiviteiten 'Business Projects' en 'Communicatie in het Engels' deel aan een project bij Janssen Pharmaceutica. Janssen Ph introduceert SAP op de productievloer. De studenten leren eerst zelf de nodige SAP-instructies voor productie kennen en nemen deel aan User Accpetance Testen en Dry Runs. Uiteindelijk doel is dat de studenten tijdens het uitrollen van het project fungeren als coach op de werkvloer. De studenten zijn dan het eerste aanspreekpunt voor operatoren die extra ondersteuning nodig hebben.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Gegevens behandelen.
  • C02 Analyseren.
  • C03 Oplossingen uitwerken.
  • C05 Projectmatig werken.
  • C06 Communiceren.
  • C07 Eigen gedrag aanpassen.
  • C08 Kwaliteitsvol handelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Hendrik Loobuyck, projectbegeleider bij Janssen Ph., bezorgt elke student een SAP-manual en handouts van de gegeven presentaties. De studenten vinden op Toledo praktische informatie en de door hen uit te voeren opdrachten terug. De door de studenten afgewerkte opdrachten worden eveneens op Toledo gedropt.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • projectwerk

B. Omschrijving

De studenten krijgen de eerste 3 lesweken telkens 2 dagen SAP-training. De volgende 6 lesweken komen de studenten 1 dag per week naar Janssen Ph om als coach deel te nemen aan trainingen of te assisteren bij User Acceptance Testen en Dry Run testen. De studenten creëren tijdens deze weken ook procesorders die bij trainingen en testen gebruikt worden. In lesweek 10 worden de studenten gedurende 2 dagen ingeschakeld bij het installeren van handheld devices en scanners op de werkvloer. Lesweek 11 tot en met 13 draaien de studenten fulltime mee op de werkvloer als coach.

A. Types

  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • projectwerk

B. Omschrijving

De student levert op 3 tijdstippen (bij aanvang van het project, voor de eigenlijke Go Live en op het einde van het project) reflectieverslagen op in het Nederlands en in het Engels. In de nederlandstalige reflectieverslagen beschrijft de student de competenties die hij in de loop van het project ontwikkeld of bijgeschaafd heeft. In de engelstalige reflectieverslagen geeft de student aan in welke mate zijn kennis van het Engels gedurende het project verbeterd is. Voor Engels legt de student ook een woordenlijst aan. De student wordt eveneens geëvalueerd op basis van zijn logboek, testverslagen en vergaderverslagen. Uiteraard wordt de student beoordeeld op de mate waarin hij actief betrokken is bij de SAP-implementatie. Er wordt getoetst of de student vragen stelt, feedback geeft, laat voelen dat hij meedenkt en in de voorbereidende weken voldoende informatie heeft verwerkt om tijdens de Go-Live daadwerkelijk het verschil te maken. Aan het einde van het project houden de studenten tijdens een slotmoment een presentatie waarin alle aspecten van het project aan bod komen. De begeleiding van de studenten gebeurt vanuit de KHK door 2 docenten, Christine Smeets en Ellen Torfs. Bij Janssen Pharmaceutica worden de studenten gecoacht door Hendrik Loobuyck. Elke werkweek start en eindigt met een vergadering waarvoor alle partijen(studenten, docenten en begeleiding Janssen Ph.) agendapunten kunnen doorgeven.
OA:
02256400
Code:
02256400
Vakcoördinator:
Ellen Torfs
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands