Heroriëntatiemodule (2007-2008)

Algemene didactiek van het kleuteronderwijs: - Ervaringsgericht kleuteronderwijs - Ontwikkelingdoelen, werken met het Ontwikkelingsplan - Activiteiten schriftelijk voorbereiden - Dag- en weekplanning - Thematisch werken De drie ontwikkelingdomeinen: - Psychosociale ontwikkeling bestuderen, observeren en stimuleren - Sensomotorische ontwikkeling bestuderen, observeren en stimuleren - Cognitieve ontwikkeling bestuderen, observeren en stimuleren

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:
PB-01. Denk- en redeneervaardigheid: - De student kan de principes van het EGKO toepassen in cases. - De student heeft inzicht in de samenhang van de drie ontwikkelingsdomeinen (psychosociaal, sensomotorisch en cognitief). De student heeft inzicht in deze ontwikkelingsdomeinen en kan deze inzichten toepassen op praktijksituaties. PB-02. Informatie verwerven en verwerken: - De student kan zelfstandig literatuur doornemen en de bestudeerde inhouden toepassen op eigen observaties in de kleuterklas. PB-03. Kritisch reflecteren: - De student kan kritisch terugblikken op activiteiten die uitgeprobeerd werden in de stage. De student kan verbetersuggesties voorstellen om de eigen activiteiten bij te sturen. PB-04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling: - De student kan in een portfolio bewijsstukken verzamelen waarmee hij aantoont dat de beoogde competenties van dit opleidingsonderdeel werden verworven.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
PB-09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën: - De student kan praktijksituaties analyseren en verbeteracties formuleren vanuit de principes van het EGKO. - De student kan praktijksituaties analyseren en verbeteracties formuleren vanuit de specifieke didactische principes voor het stimuleren van de psychosociale, sensomotorische en cognitieve ontwikkeling. PB-10. Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk. - De student kan beargumenteren wat de rol is van de kleuteronderwijzer bij het stimuleren van de psychosociale, sensomotorische en cognitieve ontwikkeling.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
C1 Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - De student kan een zinvol aanbod doen in de kleuterklas waardoor de betrokkenheid van elk kind hoog is. - De student kan telkens verantwoorden waarom hij/zij kiest voor dit aanbod vanuit de beginsituatie van de klas. - De student kan een grondige lesvoorbereiding maken waarbij kleuters op verscheidene niveaus geprikkeld kunnen worden. - De student kan een rijk milieu creëren waarbij hij aandacht heeft voor de ontwikkelingsdoelen. - De student kan een afwisselende en boeiende dag-en weekplanning opstellen. - De student kan doelgerichte activiteiten voorbereiden voor de drie ontwikkelingsdomeinen (psychosociaal, sensomotorisch en cognitief). De student kan bij de activiteiten doelen formuleren aan de hand van het Ontwikkelingsplan. - De student kan zorgen voor een aanbod in de kleuterklas dat ervaringsgericht begeleid wordt. - De student kan kleuters observeren in functie van een vervolgaanbod. C2 Opvoeder - De student kan oog hebben voor het welbevinden van elk kind vanuit een ervaringsgerichte basishouding. C3 Inhoudelijk expert - De student kent de ontwikkelingslijnen voor de sensomotorische, psychosociale en cognitieve ontwikkeling. - De student kan het ervaringsgericht begrippenkader beheersen en integreren in zijn manier van kijken naar kleuters. C4 Organisator - De student kan een adequate organisatie bedenken voor activiteiten om de psychosociale, sensomotorische of cognitieve ontwikkeling te stimuleren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je bent reeds in het bezit van een bachelor diploma voor onderwijs (lager onderwijs, secundair onderwijs).

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

  • Studiewijzer heroriëntatiemodule
  • Cursus taalontwikkeling, Vreys J.
  • Cursus getallen, Cornelis A.
  • Cursus classificeren en seriëren, Cornelis A.
  • Cursus motorische ontwikkeling, Lodeweyckx E.
  • E. Bertrands, V. Florquin, Speelkriebels voor kleuters. Acco, Leuven.
  • I. Janssens, Classificeren en seriëren, Wolters-Plantyn
  • I. Janssens, Getallen, Wolters-Plantyn
  • F. Laevers, L. Depondt, Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs, 2004, CEGO Publishers, Leuven

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

Op regelmatige basis zijn er coachingsmomenten waarbij de docent het leertraject van de student begeleid. Wat gebeurt er tijdens de contactmomenten? - Toelichten van de kaders, de basisprincies - Uitleg zelfstudie-opdrachten - Tussentijdse bespreking van het door de student geleverde werk.

A. Types

  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50% Schriftelijk examen 50% Schriftelijk examen
50% Permanente evaluatie: portfolio 50% Permanente evaluatie: portfolio
Individuele begeleidingssessies Begeleidingssessies in kleine groep
OA:
11267370
Code:
11267370
Vakcoördinator:
Astrid Cornelis
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands