Frans - vakdidactiek (2007-2008)

In het deel vakdidactiek verdiepen we de activiteiten rond de vaardigheden en toetsen we deze werkwijzen en lesactiviteiten aan de verschillende leerplannen en eindtermen. We hebben ook aandacht voor foutendetectie en remediëring.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert Ze kunnen de uitgediepte aspecten van de grammatica verklaren, toepassen en didactisch 'vertalen'. Als organisator - Studenten kunnen multimedia en ICT gebruiken in hun lessen. Als opvoeder en begeleider van leerprocessen - Studenten kunnen de lesactiviteiten vlot kaderen in de leerplannen en eindtermen. - Ze kunnen lesactiviteiten rond vaardigheden efficiënt voorbereiden en uitvoeren. - Ze kunnen een gerichte keuze maken uit werkvormen. - Ze kunnen kritisch met handboeken en met andere lesmaterialen werken. Als innovator - Studenten kunnen nieuwe werkvormen en lesmaterialen kritisch beoordelen en ook zelf ontwikkelen - Ze kunnen didactische publicaties (traditionele en elektronische) raadplegen en gebruiken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: - Onderwijsvak Frans en Vakdidactiek Frans in 1 Baso Studenten bezitten de volgende competenties: - cf. competenties Frans 1 Baso

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Boogers, Frank, Méthodologie 2, onuitgegeven cursus

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

-voor de meeste onderdelen/onderwerpen is de werkvorm fundamenteel deze: studenten bereiden thuis een onderwerp voor door de cursus te lezen, de vragen te beantwoorden, enz. Tijdens het daaropvolgende lesuur kunnen vragen gesteld worden over de theorie en worden hetzij klassikaal, hetzij in kleine groepjes onder supervisie van de leerkracht de vragen over de teksten behandeld (OLG, groepsdiscussie of individuele presentatie voor de leerkracht), of wordt een groepswerk georganiseerd m.b.t. een aspect van de didactiek (gebruik handboeken of leerplannen) -voor sommige onderwerpen van de didactiek wordt de methode BZL gehanteerd -studenten kunnen steeds bijkomende informatie en meerkeuzevragen over de leerstof vinden op Toledo

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

De leerkracht begeleidt de studenten wanneer tijdens de contacturen de lectuur van de opgegeven onderdelen ter sprake komt. Verder plaatst de leerkracht meerkeuzevragen over de leerstof op Toledo.
OA:
10254221
Code:
10254221
Vakcoördinator:
Frank Boogers
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Frans